Dreng / mand18 år
Hej jeg skal til en undersøgelse for at få et sunhedsbevis for søfarende og jeg er lidt bange for urin testen dag jeg har fået 2 hiv af en joint til en fest for 2 uger siden. kan det stadig spores eller kigger de ikke efter sådan noget i den urintest jeg skal have. mvh michael

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej Michael
Når jeg læser på søfartsstyrelsens hjemmeside, kan jeg ikke se om de tjekker for stoffer i undersøgelsen. Så der bliver jeg dig et svar skyldig.
I forhold til om de to sug af en joint evt. kan spores kan jeg heller ikke give dig et entydigt svar på. Flere faktorer spiller ind bl.a. styrken af det stof du har indtaget, din almene fysik-herunder om du er fysisk aktiv eller ej, din vægt og ikke mindst om du tidligere dvs. i en periode på op til ca. 2 mdr. før testen, har røget hash.
Hvis du er meget nervøs kan, du kan evt. gå til din egen læge, og få foretaget en test inden du får lavet den endelige undersøgelse.
Håber du kan bruge svaret Michael og held og lykke fremover
Venlig hilsen
Morten