Pige / kvinde30 år
Hej😊 Jeg har røget hash hver eneste dag i over 15 år, men da jeg fik kørekort, tog jeg en kold tyrker, og jeg har ikke røget hash i 1 år og 4 måneder nu. Forleden dag fortalte en veninde mig om cbd pot med under 0.2% thc i. Det er lovligt at købe, og der er fysiske butikker i fx kbh. Kan man ryge en cbd- joint med under 0.2% thc og stadig køre bil? Hvis man bare har 0.0001 mg/kg thc i blodet, så får man jo et klip og en bøde på en halvmånedes løn. Hvis man ryger en cbd-joint med under 0.2% thc i hver aften, kan man så holde thc-niveauet under politiets grænse, så man hverken får klip eller bøde?

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
foto
Tak for henvendelsen.
Det er virkelig et kompliceret spørgsmålet du stiller, og der er flere vinkler at betragte det fra.
For det første: Hvordan det slår ud i en test afhænger af så mange variabler: din fysik, metabolisme, mængden af hash du ryger, THC niveau – kan du stole 100% på hvad producenten skriver?
For det andet: Hvis du begynder at ryge et cannabisprodukt, selvom det er næsten uden THC, er der en stor risiko for at det vil udløse trang til at ryge igen, fordi der er så meget der minder om den ægte vare. Derfor vil jeg fraråde dig at prøve.
For det tredje: Det er meget usikkert om du vil få den ro ud af det, som du håber på.
Af disse grunde tvivler jeg på at det er usikkerheden værd, men det er det jo kun dig selv der kan vurdere.
Håber at du kunne bruge mit svar.
Mvh. Thorsten