20 år
Hej, jeg blev i dag stoppet i bil og skulle tage en spyt test. Den viste så positiv på kokain og thc, jeg havde taget kokain i går, men jeg delte kun 0.4 gram med en ven. Men for 2 dage siden var vi 3 om at dele et gram. Så nu venter jeg på svar fra blodprøven. Jeg har 4 venner der har prøvet det samme. Men de mistede ikke deres kørekort.. og så tænkte jeg at nu når det er så lidt kokain jeg har taget. Tror du så jeg mister mit kørekort?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Det er et svært at svare præcist på fordi Narkometre kun viser tegn på at man har taget et stof. Det viser ikke hvor meget man har taget. Så narkometret betragtes som et værktøj til at spore et stofindtag. Narkometret bruges sammen med politiets egen vurdering af om en person er påvirket.
Hvis politiet ud fra de to ting – narkometret og deres vurdering – får en mistanke om at en person er påvirket, bliver vedkommende anholdt og der bliver taget en blodprøve. Og det er kun og alene resultatet af blodprøven, der er udslagsgivende for straf og kørekortinddragelse.
Hilsen
Morten