Pige / kvinde18 år
Hej netstof.
Jeg sidder lige nu og er mere end forvirret oven i boldten. Jeg er en 18 årig pige, som har en kæreste. Vi har efterhånden kendt hinanden i en del år.
Her de sidste måneder må det faktisk være, har vi haft skænderier konstant. Jeg er en meget jaloux pige, da jeg altid er bange for at han vil finde noget som er bedre. Jeg har nemlig døjet med selvværdsproblemer igennem mange år, hvilket for ham er svært at sætte sig ind i, da han ser godt ud. Jeg kan ikke lide hvis han snakker med for mange piger, for jeg føler mig truet på en eller anden grim måde. Jeg ved også bare hvordan unge naive piger nu om dage tænker, og at mange af dem er lideglade om man er i et forhold.
Jeg har ALDRIG rørt stoffer på nogen måde, hverken hash, kokain. eller andet. Heller ikke engang smøger. Og der er han helt modsat, han har røget hash igennem mange år og er lige nu er han inde i en ond cirkel med kokain. Egentlig så har han taget kokain igennem hele vores forhold, men i starten kendte jeg absolut ingenting til det. Faktisk så frastøder sådanne mennesker mig, meget.. Og jeg FORSTÅR ikke hvordan et stof kan være så vigtigt. Næsten ALLE vores skænderier omhandler, piger, stoffer eller at han behandler mig dårligt. (Jeg ved at du lige nu vil tænke jeg er pisse naiv, men bliv lige ved med at 'lytte'.)
Da han har taget stoffer igennem mange år, skal der også mere og mere til før han kan mærke det, det giver den afhænige. Jeg har læst så meget om det her på nettet, og bliver faktisk mere og mere chokeret – men mange af virkningerne passer bare så godt på ham. Han har så let ved at blive sur, voldig og han skal altid pege mig ned. Vores forhold er inde i en ond cirkel lige nu, og jeg tror desværre jeg har mistet min kæreste til stofferne. Alle hans kammerater, er nogle idioter og tager hver evig eneste weekend. Og sådan ca. hver anden weekend falder han i. Han starter med at aflyse vores aftaler, og på den måde stabler et skænderi på benene. Efter det, beder han mig fucke af, 'slår op', og tager i byen/ eller ud. Han tager så mange stoffer, at hans næse løber med blod ud hver evig eneste dag. Jeg snakker også meget med hans familie om det, og især hans mor. Vi er alle helt mundlame, og forstår ikke hvordan man kan vælge dem som man elsker højest fra sådan her.
Faktisk lige nu er han i byen. Vi havde snakket meget om vi skulle afsted sammen, eller om vi bare skulle holde os hjemme og hygge. Han holdte sig til det sidste. Men så begynder han at skrive til sine kammerater og så ender det med at han tager afsted alligevel. Han sov så ud hele aftenen, og tog afsted igen igår, hvor kokain også stod på menuen…. Jeg ved han kontakter mig, når festen er forbi – fordi så får han dårlig samvittighed og ih og oh..
Er det mig som der er noget galt med, eller? Jeg overvejer MEGET at slippe det sidste af den kærlighed vi har tilbage. For jeg synes ikke jeg fortjener at blive behandlet sådan her..
Kram mig
Indlægget er blevet modereret af Netstof for at sikre spørgerens identitet. Det betyder at enkelte ord og sætninger er slettet forskellige steder i teksten, og et enkelt afsnit er også helt slettet, da Netstof har vurderet at det indeholdt så mange personlige oplysninger at mennesker omkring spørgeren ville kunne genkende sig selv og spørgeren.

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej  Anonym
Jeg kan sagtens læse at du har meget at tænke over og som gør at du synes dit liv er kompliceret for tiden.
Du skriver en del om dit forhold til din kæreste og hvor svært du nogle gange synes det er. Det lyder til at I er forskellige og lever nogle forskellige liv. Det her med at være forskellige i et forhold, kan jo godt være rigtigt positivt – man kan støtte hinanden og lære af hinanden. Men det kan også være svært hvis forskellene er for store og man har svært ved at forstå hinandens måder at levet livet på.
Jeg tænker på om du har talt med din kæreste om de her ting, der bekymrer dig. Både mht. dig selv, stofferne og jeres kæresteforhold. Prøv at tal med ham om det der gør dig ked af det, og det du gerne vil have anderledes/ savner i jeres forhold. Hvis du gør dig rigtig meget umagen med kun at tale ud fra dig selv og ikke kritisere ham, så tror jeg i får en bedre snak, hvor I lytter bedre til hinanden uden at komme op og skændes. Om I skal være kærester eller ej, det ved kun i to. Og det kræver ofte nogle alvorlige snakke, hvis man er i tvivl.
Mht stofferne har jeg talt med mange der har det som dig. Der har svært ved at forstå at nogle tager stoffer i det hele taget, når man ikke selv gør. Man kan føle at man bliver valgt fra til fordel for stofferne og det kan være en meget trist og ensom følelse at sidde med. Jeg kender ikke din kæreste og ved derfor heller ikke hvor mange stoffer han tager og hvor meget det fylder i hans hverdag. Men det er rigtigt, at når man tager stoffer over mange år, kan man opleve at skal have flere og mere for at blive påvirket. Mon din kæreste synes det nogle dage er for meget med de stoffer? Mon han kunne tænke sig det var anderledes? Måske han har lyst til at snakke med dig om det her med at tage stoffer? De fleste der tager stoffer oplever både positive – men også negative ting ved at tage stoffer.
Kun du ved hvor din grænse går og hvor meget du kan holde til og vil være med til. Prøv at tal med nogle veninder eller noget familie om hvad de tænker. Og mærk efter og handel derpå. Måske du kan lave en plus og en minus liste over hvad du oplever i jeres forhold, på den måde kan det være du bliver mere klar i dine tanker.
Jeg kom til at tænke på det her du skriver med dit selvværd og at du har haft det svært med det i mange år. Der findes noget der hedder Headspace i flere byer i Danmark, hvor man kan komme ned og få en gratis, anonym snak om hvordan man går rundt og har det. Måske du kan Google, hvor det nærmest center ligger på dig og måske du har mod på at tage derned. For det her med dit selvværd kunne være fint at få snakket med nogen om, da det er en god oplevelse at blive mere robust omkring det- ved jeg fra mange andre unge.
Jeg ønsker dig det bedste og håber du finder en læsning på hvordan du synes tingene skal være omkring dig selv og din kæreste.
De bedste hilsner Helle