Dreng / mand18 år
Hej. Jeg er en dreng på 18 år, som har røget noget cannabis(hash) i jule ferien næsten hverdag ca 2-3 joints om dagen og lidt i januar måned, men er nu stoppet er i min 7ende uge af mit hash stop. Problemet er at jeg har svært ved at formulere mig føler ikke jeg tænker helt klart og synes selv jeg opføre mig lidt mærkeligt, tankerne flyver inde i mit hovede og jeg er begyndt at isolere mig, med isolere mig mener jeg at snakker kun med min familie og en ven og prøver at undgå mine andre venner, jeg har også svært ved at koncentrere mig og sidder inde i mit værelse dagen lang+ Min lyst til alting synes jeg er forsvundet håber virkelig i kan hjælpe mig .har været til lægen men synes ikke han tager mig seriøst. Og alt det har stået på i ca 5-6 uger

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Mange tak for din mail.
Det er meget forskelligt, hvordan mennesker reagerer på at ryge hash. Som jeg forstår dig har du røget 2-3 joints i ca. 1 mdr., men er nu stoppet. Du oplever, at du har svært ved at formulere dig, du synes selv du opfører dig mærkeligt, er begyndt at isolere dig, har mistet lysten til ting og har svært ved at koncentrere dig.
Noget af det hashen påvirker meget og ret hurtigt kan være evnen til at kunne koncentere sig. Når du ryger hash i en periode på 5-6 uger, 2-3 gange om ugen er du det man kalder kronisk påvirket. Det betyder ikke at du er konstant skæv, men det betyder at du har så meget THC (det i hashen der gør dig skæv) i kroppen, at din krop måske ikke fungere optimalt. Hash er et af de rusmidler, der er i kroppen længst tid. Det kan tage 6-10 uger før THC' en er ude af din krop igen. Man kan længe efter man har røget hash, opleve de symptomer som du beskriver.
Det man i den første periode efter sit hash stop også kan opleve er, at man bliver mere irritabel, lidt mere nervøs, har "tankemyller" (tankerne flyver rundt og er svære at have styr på) og man kan føle sig trist. Man kan også have svært ved at sove og når man sover oplever flere at de drømmer mere. Igen er det meget forskelligt fra person til person, hvad man oplever når man stopper med at ryge hash. De beskrevne symptomer bør aftage igen og forsvinder som regel helt efter et par måneder.
Jeg synes du skal blive ved med at være opmærksom på, hvordan du har det. Mærke og observere hvad der sker med din krop og dit sind. Jeg håber, at du meget snart oplever at du får det bedre. Føler du ikke at det sker, synes jeg du skal tage ned til din læge igen og fortælle, at du er stoppet med at ryge hash og ikke synes du får det bedre. Så bør din læge hjælpe dig med, hvordan du kan få det bedre igen. Hvis ikke du har mod på at tale med din læge igen, tænker jeg du kan søge hjælp på det misbrugscenter der er i den by hvor du bor. Måske har de ligefrem et sted kun for unge. Du kan kontakte dem anonymt med dine spørgsmål.
Du kan også finde mere viden her på www.netstof.dk under leksikon.
Håber mit svar kan hjælpe dig videre, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Pas på dig selv,
Helle