Pige / kvinde35 år
Hej Jeg testede desværre min 14 årige søn positiv for hash i lørdags. Hvor lang tid kan jeg forvente det er i kroppen, før jeg forhåbentlig tester ham negativ? På forhånd tak.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej mor til 14 årig
Tak for dit brev.
Først vil jeg sige, at når man tester for rusmidler skal man huske at resultatet altid kun er et øjebliksbillede. Desuden skal man huske at man som blot 14 år er risikovillig, eksperimenterende og ved at gøre sig nye erfaringer. Det at være en del af fællesskabet med vennerne er vigtigt og kan udfordre grænser og normer.
Når børnene bliver unge og begynder at stå på egne ben, er det eneste vi som forældre har tilbage er dialogen. Så man skal som forældre øve sig i at gå mere i øjenhøjde med den unge, lytte, stille sig undrende og oprigtig nysgerrig på det den unge udforsker for tiden.
Cannabis/hash er et rusmiddel der består at mange forskellige kemiske undergrupper. THC er det mest psykoaktive stof i Cannabis – altså det man bliver skæv af og det man måler i en urintest. I en urintest måles den mængde THC der udskilles fra kroppen via urinen. THC binder sig til kroppens fedtvæv. Derfor har cannabis en halveringstid der er længere end alle andre rusmidler.
Ved regelmæssigt brug (dagligt) vil mængden af THC derfor ophobes i kroppen og vil kunne spores i urinen i 3 – 4 uger. Hvis en person har indtaget cannabis i et enkeltstående tilfælde, vil detektionstiden være på 4 – 7 dage.
Bedste hilsner Lone