Dreng / mand16 år
Hej
Jeg har prøvet at ryge hash en enkelt gang eller to?
Kan dette have indflydelse på min skolegang fremover, mht. koncentration osv.?
Jeg er seksten år og går i 10.klasse.
Håber I kan hjælpe

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej  med dig
Umiddelbart er svaret nej. Dog, hvis du ikke helt ved om du har røg en eller to gange…så tegner det ikke sig godt ift din hukommelse.
Hvis du ikke har særlige psykiske eller neurologiske svagheder og ikke har røget specielt stærk hash eller hash i stor mængder, så skulle det ikke have indflydelse på din koncentration og din skolegang fremover.
Men mht om det kan få det hvis du fortsætter med at ryge, så er svaret "ja". Overordnet bliver man ikke mere koncentreret eller klogere når man ryger hash ( selv om det an føles sådan for nogle), og desto yngre man er (og 16 år er stadig ung i den sammenhæng) desto større negative effekter hash, de øvrige stoffer og også alkohol har på ens hjerne.
Måske tænker du "ja, men hvis jeg kun ryger et par gange om året fremover?". Så skulle det ikke have mærkbare konsekvenser på din skolegang ( medmindre du ryger lige op til eksamen)…men problemet er at man ikke kan være så sikker på at man kun kommer til at ryge et par gange om året som man kan være sikker på at man ikke kommer til at ryge når man har taget den en eller den anden beslutning.
God weekend
Eric