Pige / kvinde
Hej Eric og Silas.
Jeg skriver fordi jeg har brug for hjælp. Jeg indser gang på gang at jeg har et skidt forhold til hash. Det har jeg hørt skulle være et skridt på vejen til at få et mindre skidt forhold til hash. Problemet er bare, at hele mit liv ligger i ruiner nu. Og jeg føler jeg er begravet nedenunder. Der er så mange ting, at jeg ikke vil remse det op her. Jeg har i længere tid tænkt, at det måske ville være rigtig godt at se en psykolog, få krænget mit hjerte ud og finde en måde at komme ovenpå igen. Jeg har mistet overblikket totalt, føler mig dybt deprimeret og demotiveret, generelt langt ude og skide.
Mit sprøgsmål er, om det er muligt at gå til psykolog – gratis? Fordi, jeg tror ikke en brevkasse kan hjælpe mig så meget, men jeg har heller ikke råd til at betale for en psykolog. Min økonomi er nok den del af mit liv der sejler mest.. Mine forældre kunne måske betale, men jeg skammer mig så dybt over det her, at jeg aldrig ønsker at de skal vide noget.
Så, kan I måske henvise mig til et eller andet? Eller fortælle mig hvad jeg skal gøre?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Så vidt jeg ved, er der er en meget stor forskel fra kommune til kommune mht muligheden for at blive henvist til en psykolog pga problemer med hash/stoffer.
I Slagelse, hvor jeg arbejder, er det rigtig nemt, men der er Misbrugscentre rundt omkring hvor man ikke har psykologer, og hvor det er derfor meget vanskeligt at få en henvisning til en psykolog. Så, det væsentlige spørgsmål er: ”hvor bor du?”.
Når det er sagt, så kan man blive henvist til psykolog af sin læge, ikke på baggrund af et misbrug, men på baggrund af f.eks depression eller andre lignende problemer. Kommunen kan også en gang imellem bevilge psykologsamtaler, det kan også være en mulighed via ens uddannelsesinstitution eller arbejdsplads.Så der er forskellige muligheder.
Så,vil du ikke skrive igen og fortælle mig i hvilken by du bor, så skal jeg hjælpe dig mere præcist.
Mvh
Eric