Dreng / mand
hej øhhm ved sku ikke rigtigt hvor jeg skal starte jeg er en dreng på 16 hele år nu har jeg omtrent røget hash i lidt over 2 år og jeg må erkende at jeg er dybt afhænig af lortet jeg prøver i øjeblikket at stoppe med mit hash misbrug men hvergang når jeg ikke har røget i omkring 1 dag bliver jeg meget deprimeret jeg bliver ked af det får ikke lyst til og være her og kan ikke rigtigt acceptere jeg skal stoppe med det jeg har i forvejen et meget stort temprament som jeg ikke kan styre og det bliver kun værre når jeg ikke har røget næsten hele min familie sidder i et misbrug så kender ikke rigtigt til andet end og færdes i det miljø jeg har haft en misbrugskonsulent i snart et halvt år og han siger jeg skal finde mig nogen venner der hverken ryger eller tager hårde stoffer eller er ude i kriminalitet jeg har prøvet men bliver ikke accepteret hvor jeg er synes jeg det er hele tiden problemer på hjemmefronten har mange problemer i skolen og ja kan sku ikke rigitgt tage mig sammen til en skid men nå det jeg vil frem til er om der var nogen der havde nogen gode råd til når man bliver deprimeret ved jo self godt jeg ikke er den eneste der bliver depri så folkens kom med nogle råd for holder ikke til det her mere jeg vil videre i mit liv og ikke bare sidde i en enorm koger hverdag og er begyndt og høre stemmer så må det vel være en advarsel om at stoppe nu så længe jeg kan nå det !!!!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej, hvor er det godt, du gerne vil videre med dit liv og slippe hashen! Det er selvfølgelig rigtigt svært, når man som du har en baggrund, hvor man måske ikke kender til andre måder at håndtere livet på end med misbrug. Det er en god ide at lære nye at kende, men også svært i det miljø man plejer at befinde sig i…..Jeg synes du skal snakke med din misbrugskonsulent om at få noget mere hjælp. F.eks. kunne det være en ide at snakke med en psykolog med forstand på misbrug om dit temperament og dine deprimerede tanker og måske om forholdet til din familie. Det lyder rigtigt bekymrende, at du er begyndt at høre stemmer…det synes jeg helt sikkert du skal snakke med din misbrugskonsulent og din læge om. Der kan også være ide i, at komme væk fra det område du plejer at være i, det ved jeg jo ikke om du har prøvet før, men det kan være en måde at få en ny start f.eks på ungdomshøjskole, søfartsskole eller lign. Det at være sammen med andre unge, der ikke er misbrugende, om aktiviteter er en god måde at starte en ny venskabskreds. Der er jo altid en grund til, at det er svært at slippe hashen og den synes jeg som nævnt at du har brug for mere hjælp til og i første omgang er det meget vigtigt at du får talt med din misbrugskonsulent/læge om, at du hører stemmer! Jeg håber du hurtigt får noget mere hjælp, for heldigvis lyder du jo rigtigt motiveret til at gøre noget ved det!…det er første skridt på vejen, håber du får hurtig hjælp ellers så skriv igen gerne med navn på det område du bor i, så kan jeg måske foreslå dig noget….men din misbrugskonsulent burde kunne hjælpe dig videre…
Mange gode hilsner fra Silas
""