Dreng / mand19 år
Min søn på 19 år er desværre begyndt at tage hash. Jeg havde en mistanke om det og da vi konfronterede ham med det, indrømmede han, at han havde taget det nogle gange. Jeg forberedte mig og vi tog en stille og rolig snak. Til trods for, at vi snakkede om alle risici, har han ikke tænkt sig at stoppe, hvilket er det der bekymrer mig mest. Jeg er bange for at det eskalerer og måske ender i et større misbrug. Også selv om det ikke ender så galt, er jeg bange for, hvordan det påvirker ham både fysisk og psykisk. Han tager det sammen med et par vennegrupper sammen med en del alkohol og cigaretter. Han har også en del andre vennegrupper, som ikke tager det. Jeg har fortalt ham, at jeg er meget ked af det og bekymret. Det påvirkede ham, men åbenbart ikke nok til at lægge det på hylden. Så hvad vil I råde mig til at gøre, for at få ham til at stoppe? Hilsen en bekymret mor

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej mor til 19 årig
Tak for dit spørgsmål. Det er virkelig et svært dilemma som forældre at stå i.
Jeres søn er ung, risikovillig, ser ikke de samme risici som en fuldvoksen gør, og det er formentlig vigtigt for ham at være en del et ungefællesskab. Måske er der tillige noget han lægger låg.
Det bliver en balancegang for jer at udfordre ham tilpas, sætte grænser og at lade ham selv komme frem til en beslutning om at stoppe rygningen. Hvis du presser for meget, risikere du at han blot at ryger endnu mere, fordi han ikke bryder sig (ubehagelige følelser) om at gøre dig ked af det eller at skabe konflikt og du risikere at miste dialogen.
Han er en stor dreng, på vej til at blive voksen og vil gerne mødes mere voksent. Det vil derfor være godt at stille dig nysgerrigt undrende – ikke presse, men stole på at han godt ved hvad du/I mener om dette her. Så ”lette foden lidt fra speederen”, vær tålmodig og påskøn over for ham det der går godt og lad være med at kontrollere.
Det er svært at sige hvor meget eller hvordan rusmidler vil påvirke unge fremover. Det kommer an på mængde og hvor lang tid forbruget har stået på. De fleste unge er eksperimenterende og tager det med sig som erfaringer frem over.
I vil som forældre kunne få mere konkret vejledning i kommunens Rådgivningscenter – helst i tilbuddet til unge, da de vil have erfaring med unge og rusmidler.
Med venlig hilsen Lone