Pige / kvinde29 år
Hej.
Håber inderligt jeg kan få svar på mine spørgsmål.. jeg er magtesløs, frustreret og føler mig i den grad taget ved røven og hamrende naiv.
historien kort fortalt.
Jeg mødte min kæreste for knap 4 år siden. jeg kendte dengang godt til hans misbrug som han har haft i 10 år ca. jeg sagde fra starten at jeg kun ville være sammen med ham, hvis han stoppede sit misbrug. (jeg troede han stoppede) på et tidspunkt, da jeg flyttede ind hos ham, blev han ofte sur og vred. (det viste sig at jeg stoppede ham i at komme ud og ryge). Han indrømmede til sidst efter et utal af skænderier og nedladende beskyldninger rettet mod mig.
Jeg var nok naiv at tro at hvis jeg ikke blev sur og støttede ham i at han ville trappe ned, istedet for at smutte helt, så ville han til sidst stoppe.
Jeg gik så hen og blev gravid, og sagde at nu skulle han stoppe helt, da der ikke kun var mig at tage hensyn til mere. (han stoppede ikke)
Da vores barn var knap 5 mdr. stillede jeg ham et ultimatum og sagde at han måtte vælge, for kunne ikke leve i et liv med misbrug. efter jeg havde været på "ferie" med vores barn, havde han så valgt os.. (troede jeg)
Nu står vi så i dag med et barn på et år og min mavefornemmelse siger, han IKKE er stoppet.
nogle af tegnene: Han drikker litervis af cola. Han er utilregnelig, han er ofte negativ, hans øjne er hævede, han går aldrig med i seng om aftenen, og kommer først når jeg sover, når jeg spørger om han ryger, eller at jeg synes jeg kan lugte det, er det mig der er syg i hovedet og jeg ikke fortjener at bo sammen med ham, for hvis jeg ikke tror på ham, kan jeg skride af helvede til. alle problemer bliver rettet til min skyld. ekstranøglen til det sted han før røg er pludselig forsvundet, han skulle være stoppet fra den ene dag til den anden. (der har ikke været nogle reaktioner deraf)
Jeg aner ikke mit levende råd, til hvad jeg skal gøre nu. og hvordan jeg kan konfrontere ham, for mit ultimatum var at vores barn og jeg IKKE skal bo med ham, hvis han ryger. Jeg er afklaret med at gå fra ham i tilfælde af at det er sådan. men jeg er også tilbøjelig til at give ham en chance men kun hvis han går i behandling (hvilket han IKKE vil). men han vil kæmpe om vores barn og truer med 7/7 hvis jeg går fra ham.
Hvad kan jeg gøre, og hvordan skal jeg gå til ham med det? er bange for hvordan han reagere. er der nogle tricks, eller hvad skal jeg holde ekstra øje med.
er der evt nogle gode behandlingsmåder.
håber at du kan give mig lidt håb.
på forhånd tak

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære mor til 1 årig.
Hold da op hvor har du været tålmodig længe – måske også for længe. Det lyder dog også som du er gået ind i et forhold med forventning om forandringer. Det er bare ikke altid sådan det går, som du også har opdaget. Og slet ikke når det er et mangeårigt hashmisbrug det handler om.
Brug af rusmidler er ofte en løsning på noget andet der ikke fungerer – noget andet man ikke magter eller formår. Så din kæreste har sandsynligvis brugt og bruger stadig rusmidlet til at klare følelser der er svære for ham. Når han har røget hash i mange år – bliver både kroppen og psyken vænnet til det – det betyder at han stadig er dårlig til at håndtere de følelser der tidligere var svære og på grund af hashens bivirkninger, bliver han tillige endnu dårligere fungerende til andre almindelig færdigheder. Hans oplevelse af verden foregår i en rus og er meget selvcentret – og han forstår sikkert ikke dine synspunkter. Han er så optaget af at dække egne behov, at det bliver det vigtigste for ham. Men han kan helt sikkert mærke, at han kommer til kort over for dig og dine værdier, derfor bliver han vred på dig og påfører dig skyldfølelsen.
Jeg synes dit krav til ham om at stoppe hashrygning, nu hvor I har et lille barn i hjemmet, er helt på sin plads. Sådan skal det være. Det er ikke sundt for et barn at vokse op i et hjem hvor begge eller blot den ene forældre er påvirket.
Alle dine alarmklokker ringer jo. Du skal lytte til de faresignaler du mærker og som du jo også reagere på, men ikke handler på. Egentlig er det jo ikke vigtigt om det du mærker er forårsaget af hash eller af noget andet. Det der er noget skidt, er at det bliver utrygt og usikkert for barnet og dig at være sammen med ham og han kommer til at ”stjæle” al for megen opmærksomhed og god energi.
Du må tage dig af barnet og dig selv, og han må selv klare at blive stoffri.
Der findes ingen mirakelkurer eller dokumentationer på at den ene behandlingsmetode er bedre end den anden. Det er ofte et spørgsmål om motivation – og om at ramme rigtig tid og sted.
De fleste laver forandring når noget andet bliver vigtigere – når der er noget andet man hellere vil. F.eks. bevare sit parforhold, ønsker at være i kontakt med sit barn eller blot et ønske om at være fuldt tilstede i livet.
Det er derfor også sådan at der ikke er nogen garanti for succes=stoffri, selvom man går i behandling. I en behandlingssammenhæng vil man gå langsomt frem og arbejde på motivationen og det der giver mening for den enkelte. Det kan tage tid, særligt når et misbrug fra varet i 10 – 15 år. Det der skaber forandring er nogen gange et kæmpe wake-up-call, noget uventet og det at konsekvensen af ens handling kan mærkes.
Med hensyn til samvær med barnet, hvis I går fra hinanden, så lyder 7/7 ikke som nogen god ide´ for barnet. Du må fortælle om den adfærd du har observeret og lade det tale for sig selv.  Det er ikke godt for et barn at være overladt til en forælder der ikke kan tilsidesætte sine egne behov.
Jeg er meget sikker på at myndighederne ikke vil lade det ske.
Jeg håber inderligt at du får mod og styrke til at træffe en god beslutning for dig og dit barn.
Bedste hilsner
Lone Walsøe