Pige / kvinde29 år
Hej
Jeg har brug for lidt råd/vejledning. Helt klassisk, min kæreste kan godt lide at ryge hash. Da vi blev kærester vidste jeg ikke han røg. Den første joint blev præsenteret efter nogle uger. Tænkte ok, det var der jo ik noget ved. Så var vi ude og rejse sammen, første udlandsrejse/ferie sammen. her fik han købt noget "stærkere" hash end det i dk, og han røg hver dag, og nød det, selv om jeg bad om "joint-frie" dage. De sidste måneder har vi haft den oppe og vende næsten hver uge, og jeg kunne ret hurtigt aflæse hvornår/hvilke dage/tidspunkter han ville ryge, fik lyst til at ryge, og spurgte om det var ok. blev næsten altid ked af det, selvom jeg prøvede på en fin måde at sige jeg ik synes det var ok. Han gjorde/gør det ikke når vi er sammen da han ved jeg ikke kan lide det. istedet har han oftere løjet om at han har røget, når jeg har spurgt (troede det gjorde mig mindre ked af det, at han løj), men som altid fandt jeg ud af at han havde røget, og konfronteret ham med det. Har de sidste gange truet med at gå, og sidst da han sagde han ville samle det hele og ligge på loftet, havde han alligevel gemt noget. Jeg afleverede hans ting og nøgler, og var klar til at tage konsekvensen, og måtte gå fra ham. Vi er dog stadig sammen, da han undskyldte og vi fik snakket lidt mere om det, og han ville ligge det hele på loftet, og undskyldte han havde løjet. Jeg er nu i tvivl om, om jeg "bare" skal tro på at han ikke ryger igen, eller om han vælger løgnen igen…. vi er ikke sammen hver dag, men ofte. Ved der er et par venner han "plejer/plejede" at ryge med, og har svært ved at stole på han ikke gør det, når de er sammen…. Kan jeg blive ved med at spørge ind til det, eller skal jeg "bare" stole på ham nu, og ingenting sige? Han har ikke sagt han ville holde op, men lade det ligge til en anden gang når jeg havde det bedre med det (svarede at det sku han ik regne med jeg blev… Ingen respons). Er han afhængig ? han har før røget dagligt (et par år siden), og før det prøvet kokain m.m, men ville ikke da han ikke følte han kunne kontrollere det, og det siger han, at han godt kan med hash….
Spørgsmålet er nok: 1) skal jeg blive ved, og til sidst holde fast i at gå fra ham? 2) skal jeg give ham valget og sige han må vælge, et liv med hash(uden mig), eller et liv med mig (uden hash), så det mere bliver "hans" valg, end mit?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære 29 årig kæreste
Tak for dit brev og dine spørgsmål. Det er som du skriver, et klassisk dilemma; i hvert fald et dilemma jeg har hørt før.
Du fortæller ikke hvor længe i har været kærester, men du fortæller at du en rum tid har forsøgt at være tålmodig, at rumme og tilgive løgne og at du har taget stilling til at du vil have et forhold uden hash og andre stoffer.
Du spørger om han er afhængig – måske – det at prioriterer egne behov for at ryge hash frem for kærestens ønske om tilstedeværelse og hans adfærd med løgne kunne tyde på det.
Jeg tror ikke du vil være i tvivl, hvis han for alvor lægger hashen på hylden. Du vil se det i hans adfærd og hans opmærksomhed til dig med det samme. Der er noget i det du ser og mærker nu som bringer dig i tvivl om, om du kan stole på hans ord. Så lyt til dig selv og stol på det.
Du har en alder hvor det at få børn vil være et naturligt forekommende og et naturligt ønske – du kan spørge dig selv, om det han bidrager med lige nu, vil være den optimale far til dit barn.
Jeg synes du skal holde fast i de værdier du har og være tro mod dem. Jeg synes du allerede har fortalt høj og tydeligt til ham, hvordan du gerne vil have et forhold – det kan han ikke være i tvivl om – alligevel tilsidesætter han det og ”håber/tror” at du nok vil acceptere det på et tidspunkt.
Du kan reelt ikke ”tvinge” ham til et valg eller få ham til at gøre noget han ikke selv ønsker.
Jeg synes du skal træffe en beslutning fordi du kan og fordi det er dit liv det handler om.
Bedste hilsner
Lone