Dreng / mand21 år
Hej alle.
Jeg er en ung mand som bor i en ældre bolig i København og jeg er ryger  ikke nogen form for hash eller cigaretter, men jeg bor sammen med en roommate som har boet her i 12 år som ryger rigtig meget Medicinsk hash og cigaretter.
Jeg har boet her i snart 5 måneder og har kunne mærke på folk omkring mig de har svært ved at kommunikere med mig, og det gør mig meget bekymrede for om jeg har taget stor skade af passiv rygning.
Jeg har selv godt kunne mærke at jeg ikke kommunikere særlig godt med folk. Jeg glemmer nogle gange mit ordforåd eller pointen med hvad jeg siger og nogle gange glemmer jeg emnet vi snakker om.
Jeg bliver doven når jeg efter hånden snakker med folk i længere tid.
Jeg føler hovedpine i siderne af mit hoved og jeg føler mig ikke særlig koncentreret det meste af tiden. Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg har gang i og føler en form for hukommelses tab.
Jeg Håber der er nogen der kan hjælpe mig her med hvad der foregår.
Mvh. En meget bekymret herre.

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå dine bekymringer.
De "problemer" du beskriver er typiske bivirkninger ved hash rygning. Jeg har dog ikke før hørt om unge der beskriver så kraftige bivirkninger ved passiv hashrygning. Men hvis din roommate virkelig ryger meget og du opholder dig meget i lejligheden eller samme rum som ham, når han ryger, så vil jeg ikke afvise at dine vanskeligheder hænger sammen med at du er udsat for passivhashrygning.
Hvis du har mulighed for det kunne du i en periode (gerne over en uge eller to) forsøge at opholde dig et sted hvor der ikke bliver røget hash, for at undersøge om du slipper af med "bivirkningerne"
Hvis det ikke er muligt for dig, vil jeg anbefale dig at blive undersøgt at din læge, for at få afklaret om der kan være andet end passiv hashrygning der udløser "bivirkningerne"
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Torben