Pige / kvinde15 år
Hej
Vi er 2 piger i 8 kl. , som gerne vil vide lidt morfin stofmisbrug uden for syghusene.
Vi kunne godt tænke os at vide mere om hvordan og hvorfor unge/voksne har behov for at tage morfin uden at du er syge.
Hvor får de det fra?
Hilsen Julie og Gry

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej Julie og Gry
Mennesker der bruger morfin uden af få det ordineret på sygehuse eller hos læger, er ofte mennesker der bruger morfinen til at blive skæv af, eller som har udviklet en afhængighed af morfin. Morfin er på mange måder ligesom heroin som kroppen meget hurtigt udvikler afhængighed af, ment på den måde at hvis man har taget morfin en periode, for nogle mennesker måske kun få dage, ja så vil man få abstinenser hvis man ikke får morfin. De abstinenser man får i forbindelse med morfin er meget ubehagelige (f.eks. søvnløshed, mavesmerter, kulderystelser, feber og smerter i kroppen), så ubehagelige at det ofte er meget svært ikke at tage noget mere morfin for at undgå abstinenserne.
Morfin kan man, som i selv er inde på, få ordineret via sygehuse og læger. Det bruges i forbindelse med smertebehandling. Men morfinen kan også købes på det illegale marked f.eks. hos en pusher eller andre der handler med stoffer og medicin illegalt.
Jeg håber i kan bruge svaret, hvis ikke må i meget gerne skrive igen.
Med venlig hilsen
Torben