Pige / kvinde20 år
Hej.
Jeg skal på Roskilde Festival hvor jeg også højst sandsyneligt vil indtage store mængder af alkohol og thc.
Denne ene uge er den eneste uge i løbet af hele året hvor jeg ryger hash (5g. måske?).
Mit spørgsmål til Jer lyder: hvor længe skal der gå før det aktive THC forsvinder fra min krop? Jeg er en sund og rask pige, og jeg dyrker meget motion i hverdagen.
Jeg er nemlig meget bekymret for dette, da jeg er meget afhængig af min bil, og jeg skulle nødigt blive stoppet af politiet i den periode jeg stadig vil være påvirket af det aktive stof.
Politiet tager en spytprøve, så hvor lang tid går der før det ikke kan spores i mit spyt længere.
VH

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for dit spørgsmål, som er yderst relevant.
Det er meget svært at sige hvor lang tid du ikke lovligt kan køre bil, da THC'en lagrer sig i fedvævet og kun langsomt bliver forbrændt i kroppen.
Lige nu er loven at der er nul tolerance for THC i blodet. Politikkerne er ved at løsne lidt op, men den nye lov træder formodentlig først i kraft næste år.
Du skriver at du er meget afhængig af din bil, så hvis det var mig, ville jeg nok enten ikke ryge eller holde en køre pause på 2-8 uger.
Nyd festivalen
Mange hilsner
Morten