Dreng / mand17 år
Goddag. Jeg er en 17 årig dreng der har haft et meget kraftig hash misbrug før hen og har ik kun prøvet hash også andre stoffer men det er ik det. Har virkelig brug for hjælp da jeg skal på studietur med min skole. Vi skal til bruxel og Amsterdam og som de fleste nok ved er det jo meget nemt eller næsten lovligt at ryge hash i Amsterdam og efter mit tidligere misbrug er jeg bange for at falde i igen, håber virkelig i kan hjælpe med en godt råd. Tak på forhånd

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for dit spørgsmål
Jeg håber at du når at læse svaret inden du skal afsted.
Jeg kan godt følge dig i at det bliver en udfordring for dig at komme til Amsterdam, hvor man nemt kan købe hash på de forskellige cafeer..
Omvendt skal man efterhånden i de fleste byer i indland og udland blot  " at knipse med fingeren" for at få fat på diverse stoffer.
Det du med succes gør nu i forhold til at fastholde din stoffrihed, burde du derfor kunne fortsætte med, også i Amsterdam.
Du kan evt. alliere dig med en klassekammerat du stoler på og fortælle ham eller hende om din udfordring og bede om hjælp til at modstå fristelsen. I kan feks. aftale at i altid følges ad og at kammeraten har ret til at sige, nu skal vi hjem…eller nu går vi et andet sted hen.
Du kan også involvere en af dine lærere i dine bekymringer. Min oplevelse er at langt de fleste lærere har forståelse for et sådan problem/ udfordring og derfor gerne vil hjælpe.
Kort sagt åben op og spørg om hjælp.
Forresten kan du være mega stolt over at være stoppet med at tage stoffer…..Godt gået og bliv ved med det:-)
God tur
Hilsen
Morten