Dreng / mand19 år
hej er en ung fyr som lige er stoppet med at tage afm og coke og ema.
men har været stof påvirked hverdag de sidste 1,5 år og har ikke skåret ned men bare stopped efter som jeg gerne vil vider i livet men kan ikke sove mere får svedtur og fryser har ikke taget noget i 6 dag nu og kan ikke holde det ud… er der ikke noget man kan gøre for at man får det lidt mere normalt ?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Jeg er sikker på at det er den rigtige beslutning du har truffet – tillykke med det.
Når man som dig har været påvirket hverdag i 1½ år, og man stopper fra den ene dag til den anden, vil kroppen altid reagerer. Det du beskriver i brevet er abstinenssymptomer. Det betyder kort sagt, at giftstofferne er ved at forlade din krop, som skal vænne sig til at du ikke indtager stoffer mere.
I forhold til amfetamin og kokain, vil abstinenserne aftage efter 5-7 dage. Med hensyn til ecstasy(MDMA) kan abstinenssymptomerne trække ud, og faktisk forsvinde og muligvis komme igen. Dit brev er skrevet den 22.april, så jeg håber at du har holdt ud og har fået det bedre! Hvis du ikke er i bedring, synes jeg at du skal henvende dig til din læge eller til det lokale Rusmiddelcenter i den by du bor i og søge hjælp.
Hvis det ikke er muligt for dig, vil jeg foreslå at du dyrker masser af motion, spiser sundt og sørger for at du ikke sover midt på dagen men venter med at prøve at sove til om aftenen. Det skal nok gå, hvis du holder ud.
Held og lykke
Hilsen
Morten