Pige / kvinde17 år
hej min storebror har haft et stort stof og druk misbruge. han er kommet ud i noget værre rod med dømbøder så nu bor han hos vores bedsteforældre. vil bare høre om i har nogle hjælpe midler til at han kan komme ud af misbruget. evt hvad jeg kan gøre han er 21

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej lillesøster
Jeg synes du skal anbefale din bror at tage kontakt til et Rusmiddelscenter. Du kan som pårørende også selv tage kontakt til stedet og få mere præcis rådgivning.
Du kan her på Netstof.dk finde det nærmeste Rusmiddelcenter og deres kontaktoplysninger eller du kan søge ”misbrugsbehandling” på jeres kommunes hjemmeside. Når han er 21 år kan han bare henvende sig – han behøver ingen henvisning – blot ringe og lave en aftale. Du kan evt. tilbyde at gå med første gang.
Jeg tænker din bror har brug for professionel hjælp, både i forhold til misbrug og i forhold til det med dumme-bøder. Når man får dummebøder, så skylder man som regel penge til nogen i det kriminelle miljø og det kan være temmelig uforudsigeligt.
https://netstof.dk/find-hjaelp/
Bedste hilsner Lone