Dreng / mand18 år
Hej jeg er en dreng på 18 år.
Jeg har engang imellem røget hash til fester og sammen med venner i en periode på omkring 1 år.
En aften her i påsken fik jeg et opkald af en ven der gerne ville ryge og tog ned og besøgte ham, vi sad og røg en times tid og så hiver han en pose med amfetamin frem, jeg har aldrig været meget til de stækere ting men har en enkelt gang eller 2 prøvet noget i lidt større stil ind amfetamin. han fik mig overtalt og jeg ente med at suge omkring 0.75-1g. sammentidigt med jeg røg hash og drak lidt stærk alcohol.
efter vores vilde aften der endte med at jeg var oppe i omkring 36-40 timer vågner jeg efter en 5½ times søvn og havde det mega dårligt, jeg formodet bare at det var den sedvalige nedtur folk snakker om at man får efter sådan en tur men, efter den aften har det fortsat været meget svært at få dagligdagen til at hænge sammen. Mine venner og jeg begyndte hurtigt at se en ændrig i min opførsel og personlighed.
Jeg har som barn altid været super hypokond og altid trode det værste, jeg bruger det meste af min tid på at prøve at finde ud af hvad det er jeg fejler ved at sidde og google ting på min telefon (jeg ved godt det nok ikke er den bedste ide i dennde tiltand mend jeg er enormt bange og ledere desperart efter svar) og er kommet frem til min egen meget skræmmende "konkluson".
Det tyder på at jeg har alle de "Negative symptomer" fra den metale lidelse Skitzofreni men oplever ingen hallusinationer eller lignende, jeg har også læst at psykose ligger sig meget tæt op af den skitzofrene diagnose og er derfor meget bange for at dette aldrig kommer til at gå over igen, hvis jeg kan få et svar på om det er dette elller jeg måske kunne være heldig bare at være depressiv så vil jeg ihvertfald være meget glad for en svar fra en professionel. Tak på forhånd, – EnMegetforvirretDreng.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg har nogle gange hørt folk fortælle om meget langvarige eftervirkninger af amfetamin, og ligesom det du skriver, kunne de også beskrive at de var deprimeret, havde ændret personlighed, m.m.. Når det er sagt, så har jeg aldrig mødt eller læst om personer som har fået en varig ændring af deres personlighed efter en enkelt indtagelse af amfetamin.
Mht. dit spørgsmål, så bliver man ikke skizofren eller psykotisk af at tage amfetamin. I forbindelsen med selve rusen kan man opleve hallucinationer og lign., men de plejer at forsvinde ret hurtigt, og hvad angår de "negative symptomer" du oplever, er de ikke tilstrækkelige til at du kan blive betragtet som en mand som har fået en skizofreni. Det er sådan at mange af de samme symptomer kan opleves i vidt forskellige psykiske sygdom (på samme måde som feber eller mavepin kan opleves i mange forskellige fysiske sygdom), og man skal faktisk være fagmand for at kunne vurdere hvilken psykiske lidelser de er symptom for….og der er absolut intet i det du skriver som kan få mig til at tænke at du har fået en skizofreni.
Nå det er sagt, så vil jeg selvfølgeligt kraftigt opfordre dig til ikke at tage amfetamin og lign. igen, da det åbenbart er et stof som er meget skadelig for dig.
Jeg håber at mit svar kunne berolige dig lidt.
Mvh
Eric