Pige / kvinde17 år
Hej
Jeg havde haft et massivt hashmisbrug i halvandet år (hårdere stoffer kun på eksperimenterende plan), så jeg benyttede mig af et behandlingstilbud fra kommunen. Det var mest grundet problemer ved at bo hos mine forældre og ikke et inderligt ønske om at droppe tjalden. Jeg har nu boet på et behandlingshjem i et halvt år, men jeg har stadig ikke formået at slippe hashen helt endnu. Jeg holdte mig clean i 1-2 måneder og vandt behandlernes tillid, så jeg med løgne kunne ryge i smug på de såkaldte "hjemrejser". Så det seneste halve år har jeg røget 2-3 gange om måneden. Jeg blev mere og mere modig og begyndte at ryge på selve behandlingsstedet, hvor jeg blev opdaget. Jeg vælger at fortælle dem om alle tilbagefaldene, jeg har haft. Jeg har været clean i en uge nu. Jeg skal bo her til august næste år.
Problemet er bare, at jeg ikke rigtigt ønsker at stoppe med at ryge. Det med bare at ryge i weekenderne passede mig helt perfekt. De egentlige grunde til at jeg nu går ind i min behandling er super perifere: jeg vil have min studentereksamen, hjælp fra min kommune ift. bolig når jeg er færdigbehandlet (kun muligt hvis jeg er clean), et nogenlunde velfungerende familieliv, og fordi alle mine venner ved, at jeg er i behandling, så det ville være et kæmpe nederlag ikke at gennemføre.
Jeg leder efter måder at stikke af og skaffe ryger. Det er som om, at det med at ryge hash er blevet min identitet. Hvad skal jeg gøre? Kan jeg være ærlig overfor behandlerne mht. formålet ved rygestoppet? Er jeg spild af penge fra kommunens side? Vil jeg nogensinde få et "clean sind?"
Hilsen en møgunge

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
For at starte med det vigtigste, så min grundregel er at man skal være fuldstændig ærlig – om ikke andet, så i det mindste når man er i behandling. Så ja, du skal være ærlig med dine behandler. Hvis de er nogenlunde fornuftige, vil de ikke reagere med at straffe dig men med at prøve at løse problemet ( dvs. dit ønske eller trang til at ryge) på en anden måde.
Som jeg siger tit til de mennesker som kommer hos mig: det er i forvejen svært at hjælpe folk med deres problemer når de er ærlige, så det er en helt håbløs opgave hvis de (eller jeg) oven i købet begynder at lyve.
Ellers synes jeg ikke at de grunde du har til at holde op med at ryge er "perifere". Nogle stopper fordi de har inderligt lyst til at holde op med at ryge hash, andre gør det fordi deres kæreste eller børn siger det ( jeg har læst en gang at Paul Maccartney holdt op med at ryge hash efter mange mange år, fordi hans lille datter bad ham om det), andre fordi de synes at de bruger for mange penge på det, m.m. Der findes rigtige eller forkerte grunde i den sammenhæng. Finder du en grund som kan hjælpe dig med at stoppe, så er det en god grund. Det er en myte at de "rigtige" grunde kun er dem som kommer dybt indefra.
Ift kommunen, så nej, du er på ingen måde spild af penge. Der intet vigtigere for en kommune, og for et samfund i al almindelighed, end at passe på sine børn og unge mennesker. Gør man ikke det, så rammer det som en boomerang når disse unge mennesker bliver til voksne mennesker som mistrives, ikke kan indtage en lykkelig og positiv plads i samfund…og i sidst end ikke kan hjælpe når den generation som burde have hjulpet dem er blevet gammel og får brug for dem. Så, lige meget hvad det koster at hjælpe dig, vil du altid end med at koste endnu mere ikke at hjælpe dig.
Vil du nogensinde få en "clean sinde"? Svaret er helt klart "JA". Menneskets hjerne er bygget på den måde at hvis en vej bliver lukket, så tripper den et stykke tid foran den, og så på et tidspunkt vælger den helt automatisk at tage en anden vej og glemmer stort set alt om den første vej. Den  bedste eks. er at man kan blive vildt forelsket i nogen, og hvis det går i stykker, så bliver man rigtig ked af det i lang tid, men så på et tidspunkt møder man en ny person man bliver forelsket i, og så den første kærlighed som man troede man ikke kunne leve uden bliver lige pludseligt reduceret til en sød minde fra ens ungdom. Hjernen er bygget til liv og bevægelsen, ikke til at stå stil og være en levende død, så hvis du vælger at tænke " nu er det helt slut med hash", vil der ikke gå så lang tid før du finder andre måder at slappe af, have det godt og more dig, og efter et stykke tid vil du hverken får lyst til hash eller helt huske hvad det var der var så spændende med den.
Jeg håber at jeg mit svar giver mening og besvarer dine spørgsmål.
Held og lykke med din behandling, og held og lykke med din studentereksamen.
Eric