Pige / kvinde23 år
Hej,
Min veninde har igennem ca 5 år haft et misbrug af hash, alkohol og stoffer (primært hash og alkohol). Hun er nu endelig nået til den erkendelse, at det er på tide at komme ud af misbruget.
Hun har en gang tidligere forsøgt at stoppe hashmisbruget, dette var ved hjælp fra lægen og en psykolog lægen havde tildelt.
Jeg har forsøgt at sætte mig ind i de forkellige mulighed for hjælp til stop af misbrug, og har flere gentagende gange læst, at hvis valg af psykologhjælp er vigtigt, at psykologen har visse kvalifikationer indefor misbrugsfeltet.
Dette leder mig til mit spørgsmål – kan du/I anbefale en terapeut/psykolog?
I det, det tidligere forsøg på at komme ud af misbruget ikke blev en realitet og oplevelsen med professionel hjælp, ikke var en succes, udtrykker hun selv, at hun denne gang selv vil have indflydelse på valg af hjælpen og går derfor udenom lægen.
Mvh.
Merete

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg svarer dig ret hurtigt da jeg er lige ved at holde ferie.
Jeg kan ikke anbefale en præcis psykolog, men jeg kan anbefale at din veninde kontakter en psykolog som er vant til at arbejde med misbrugsproblematiker. Som regel vil du kunne finde den slags psykologer på det lokale Misbrugscenter, så enten skal din veninde søge hjælp på Misbrugscentret og sige at hun ønsker at tale med en psykolog, ellers, hvis hun vil betale selv, så kan hun kontakte den pågældende psykolog og spørge hende/ham om hun/han vil tage hende i behandling privat.
Endeligt er det helt rigtigt at det er bedre at selv vælge sin psykolog da "kemien" er en vigtig faktor.
Held og lykke med det.
Eric