Pige / kvinde33 år
Hej Har en søn , der er i behandling med metadon i kommunens misbrugscenter . Vil høre om der kun er tilbud om psykolog derude eller der er andre tilbud . Da han ikke tror de kan hjælpe ham . Er det normalt , at misbrugeren er mistroisk og ikke vil åbne sig . Tror der skal arbejdes med hans psyko for at han kan komme helt ud af misbruget .

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Ift. hjælp til pårørende så kan jeg se på nettet at Ikast-Brande kommune har det følgende tilbud http://cfr.ikast-brande.dk/behandling/paaroerende
Ellers, synes jeg ikke at der er faste regler om hvorvidt misbrugere er mistroiske og ikke vil åbne sig. Jeg har mødte mange meget lukkede og mistroiske misbrugere men også mange som var åbne og godtroende. Misbrugere er på langt de fleste områder lige så forskellige fra hinanden som "almindelige" mennesker er.
Ift hvilke behandlingstilbud der findes til din søn, så afhænger det meget af i hvilken kommune han bor. Der kan være ret stor forskel fra kommune til kommune ift den behandling man kan få som misbruger. Dog er  er det mit indtryk at de fleste behandlingscentre i Danmark tilbyder ambulantsamtaler, dagbehandling (dvs. et struktureret behandlingsforløb hvor man møder op 2 til 5 gange om ugen) samt døgnbehandling (dvs. en behandling som foregår på en institution hvor man bor i flere måneder).
Held og lykke med at finde en god pårørendegruppe samt med din søns behandling.
Mvh
Eric