Pige / kvinde
Hej,
Jeg skriver til Jer fordi min kærestes lillebror på 32 år både ryger hash
og drikker alt for meget. Drikkeriet har eskaleret de seneste par år. Det er
et stort problem i familien og vi snakker allesammen om ham til daglig både
min kæreste og jeg og mine svigerforældre. Når vi konfronterer ham med
det, viser han tydelige tegn på at han er syg og lider af alkoholisme.
Spørgsmålet til Jer er nu: At til sommer skal min kæreste og jeg giftes og
det er meningen at lillebror skal være min kærestes (best man) være ved
hans side i kirken. Kan vi sige til ham, at han ikke må få noget at drikke
til vores fest? Det skal også her siges at til mine svigerforældres
sølvbryllup for et halvt år tiden, blev han så fuld og pinlig at nogle af
familiemedlemmerne og gæsterne forsvandt fra festen for at snakke med ham og
få ham ned i gear. Han gør det ikke med vilje og han mener jo også
selv han kan styre hans misbrug, men det er en stor dag og jeg ville blive
så ulykkelig, hvis han var årsag til at aftenen blev ødelagt pågrund af
hans problem. Jeg har konfronteret min kæreste som vil tage en snak med ham
og sige dette, at han ikke skal have noget at drikke. Her kan vi jo også
regne med at han ikke vil med til festen. Er det den rigtige måde vi tolker
det på og hvad skal vi sige når vi snakker med ham omkring festen? Jeg
synes det er rigtig svært.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej
Tak for din mail. Jeg kan godt forstå din bekymring for hvordan det skal gå omkring ham til jeres bryllup.
Jeg tænker at det bedste I kan gøre er at dele bekymringen med ham og henvise til tidligere familiefester. Jeg synes det er fint set, at han ikke gøre det med vilje, men hans adfærd gør alligevel noget skidt ved alle andre. Fortæl ham det.
Jeg synes I skal forsøge at få ham med til et sted hvor han kan komme i behandling for sit misbrug eller gå til egen læge. Det er nemlig sådan at når man er tilvænnet alkohol kan det være farligt at stoppe helt fra den ene dag til den anden. Alkoholabstinenser kan udløse kramper og det man kalder delirium, og det er ikke godt, men der er medicin at give mod det. Så sørg for det, så kan det være det vil være lettere for ham at komme igennem en fest uden alkohol og pinlige optrin.
Jeg ønsker dig et dejligt bryllup.
Venlig hilsen
Lone