Spørgsmål:

Nedfald i munden som smager af kokain

Dato: 28.11.2017

Køn: 

Pige/Kvinde

Alder: 

48år

Hej.

Jeg er misbrugsbehandler og jeg skirver påvejne af en ung mand på 15, som jeg har i behandling. Han har være clean siden sommeferien. Hans størte forbrug var hash, der ud over har han også taget kokain og MDMA, men altså ikke længere.

Og nu kommer spørgsmålet.

Han oplever, hverdag,( aldrig i weekender);  at han har, det han kalder "nedfald" (spyt/snot) i munden. Han siger, at det smager af kokain og det er meget ubehageligt.

Han oplever det kun på hverdage og altid i skoletiden, på nogle lunde samme tidspunkt.

Er det muligt, efter så lang tid, at have den slags bivirkninger??

Eller er det hans hjerene der spiller ham et pus? 

Med Venlig Hilsen

Lotte Stig Nørgård.

 

 

 

 

 

Svar: 

Hej

Hvis man skal nærmere et klart svar, bør han forbi en øre-næse-halslæge som kunne checke om der er forandringer af slimhinden som kan forklare det.
Det er lidt underligt at han ikke føler noget i weekenden men måske er det også stressrelateret.

Der sker forandringer med slimhinden når man påvirker den med kokain gennem længere tid. slimhinden bliver tyndere og der kan gå hul i den så det bløder. Det ville ikke være helt fremmed for mig hvis der var forandringer af lugtesans og dermed smagssans i et godt stykke tid.
Så enten forbi en øre-næse-halslæge eller starte med at skylle næsen dagligt eller flere gange dagligt med et såkaldt næsehorn. Det kan købes på apoteket. (https://www.rhinohorn.dk/userguide/)

Hilsen
Henrik

Henriks billede

Besvaret af: Henrik Thiesen