Pige / kvinde16 år
Jeg ryger i ny og næ, for det meste af grunden at få en oplevelse eller en god griner. Ryger altid meget stærk sativa, da jeg enten slet ikke bliver påvirket eller meget meget påvirket. Dagen efter har jeg det altid lidt tømmermænds agtigt, men især sidste gang jeg røg fik jeg virkelig ubehagelige symptomer efter. Da jeg røg galoperede mit hjerte, jeg hallucinerede osv. hvilket ikke er det der er mit problem. Da jeg røg den aften med en veninde vågnede jeg op kl to om natten med ubehageligt kraftig trykken for brystet. Og det forsatte resten af den kommende dag. Hver gang jeg trak vejret gjorde der lidt ondt i mit hjertet og trykkede lidt. Det følte lidt som at være på renden af at mit hjerte gav efter hvis jeg trak vejret for hårdt. Hvad er årsagen til den symptom og kan jeg forhindre den? Skifte til et andet strain måske?

Svar fra rusmiddelekspert Thomas Eriksen
Hej
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse. Jeg tænker at den trykken du mærker i brystet kan skyldes, at du enten har overbelastet dit hjerte med den høje puls din rygning har medført, eller at dine lunger har været på virkelig hårdt arbejde i form af din hashrygning.
Vores hjerte er en stor muskel, og ligesom vores andre muskler kan den blive overbelastet, og blive øm, når det slår hurtigt og længe.
Ligeledes kan lungerne blive generet af røgen og varmen fra røgen, hvilket kan give en følelse af åndenød og trykken for brystet.
Hvis din trykken for brystet fortsætter vil jeg foreslå dig at opsøge din læge, så du kan få afklaret om der kunne være en anden årsag til smerterne.
Om du vil få færre bivirkninger ved at skifte strain er svært at svare på, dog vil en strain med lave THC indhold belaste dit system mindre og dermed sandsynligvis give lave puls/ mindre hjertebanken, men ulempen for lungerne vil stadig være der.
Mvh.
Thomas