Pige / kvinde21 år
Kære brevkasse. Jeg har en omgangskreds hvor det er udbredt at ryge pot/hash som en dagligdags/weekendsting, samt som lejlighedsvis tager stoffer når man er ude og danse eller lignende. Jeg nyder ikke at drikke mig fuld f.eks. og ryger derfor i stedet joints en gang i mellem. Men, mit spørgsmål er hvordan jeg navigerer i dette når jeg samtidig tager 50mg sertralin dagligt mod en depression. Jeg kan sagtens sige nej til mine venner hvis de tilbyder, & kender mig selv og hvordan det påvirker mig rimelig godt efterhånde. – Men jeg oplever at weed f.eks. beroliger mig og gør mig kreativ, & jeg finder mig selv i at ryge oftere end jeg tror er godt blandet m. medicinen. (1 gang om ugen til hveranden. uge). Afhængig af om det er hjemmegroet eller tung hash, oplever jeg at jeg kan få meget ængstelige symptomer og tankemylder i dagene efter, men en god oplevelse i momenterne. Min eks-kæreste var hash-misbruger som selvmedicinering mod adhd og jeg syntes simpelthen jeg mangler nogle kilder eller forskning i f.eks. sertralin og weed kombineret, samt adhd og weed-forbrug. Kan i gøre mig klogere på dette? Tak for jeres hjælp 🙂

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Tak for at skrive ind med din interesse. Jeg er ikke i stand til at give dig det svar du efterspørger, om den mere forskningsbaserede og tekniske sammenhæng mellem Sertralin og Weed. Så hvis det stadig er vigtigt for dig, så send brevet igen. først vil jeg anerkende dig for at kunne være i miljøet og stadig selv bestemme om du vil tage stoffer eller ej. Det tyder på stor integritet.
Det jeg kan sige noget om, er at alle stoffer virker individuelt, så selv om du får en teknisk beskrivelse af hvordan stofferne rent teknisk skulle virke sammen, så er det vigtigt at gå med de oplevelser du har af at bruge stofferne sammen. Så hvis du oplever at få et kortvarigt positivt output i øjeblikket, men i dagene efter oplever ængstelige symptomer og tankemylder, så er det måske ikke prisen værd. Det er som regel også sådan at du hen af vejen vil skulle tage mere weed for at opnå samme positive output, dermed vil de negative eftervirkninger også blive forstærkede og forlængede. Det vil en større indsigt i de forskellige kemiske forbindelsers måde at reagere på ikke ændre på.
Som sagt, hvis du gerne vil have uddybet det, så skriv igen.
mvh
Flemming