Hej vi er en lille gruppe på 4, der laver projekt om stoffers magt over samfundet.
Vi har nogle spørgsmål:
-Hvad gør det ved folks personlighed, krop, og syn på verden, når de tager stoffer?
-Hvilken magt har stofferne over samfundet?
-Hvad gør staten for, at hjælpe misbruger og gør de nok for at hjælpe dem?
-Hvad kan vi gøre for at formindske forbruget, af stoffer?
-Hvilken betydning har det for samfundet, hvis man gør det lovlig?
Hilsen Kamilla, Lasse, Lene og Cecilie.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Kamilla, Lasse, Lene og Cecilie
Jeg har været på ferie i 14 dag og beklager at jeg derfor ikke her fået svaret på jeres spørgsmål.
I er nok færdig med jeres emne men jeg svare alligevel lige på jeres spørgsmål:
Hvad gør det ved folks personlighed, krop, og syn på verden, når de tager stoffer?
Det er rigtig svært at sige noget generelt om, hvordan folk ændre sig, når de tager stoffer, men hvis man udvikler et misbrug, vil det typisk have en negativ indflydelse på det sociale liv og man vil have en tendens til at isolere sig og blive mere ensom.
Alt efter hvilken type misbrug man har og hvor rene de stoffer man tager er, vil der være stor forskel på hvor skadeligt det er for kroppen. Heroin og kokain er de mest skadelige stoffer og hvis man sprøjter det ind i kroppen er det ekstra skadeligt.
Ofte vil kroppen tage skade, hvis man har haft et langvarigt misbrug. Det er typisk leveren, der tager mest skade.
En persons syn på verden ændre sig ofte, når han/hun begynder at tage stoffer og dette er et meget spændende fænomen. Rigtig mange, der har et jævnligt forbrug af illegale stoffer, har udviklet et syn på verden, der legitimere deres forbrug, det vil sige, at de har skabt eller overtaget undskyldninger og argumenter for hvorfor det er helt okay at tage stoffer og dette ændre typisk deres syn på verden. Med tiden vil et misbrug ofte føre til et negativt syn på verden og samfundet.
Hvilken magt har stofferne over samfundet?
Jeg tror ikke, man kan sige, at stofferne har magt over samfundet, men stofforbrug påvirker samfundet gennem de mennesker, der tager stoffer. Det er for omfattende at redegøre for dette fænomen her, men I kan jo prøve at undersøge, hvordan et stof som hash påvirkede samfundet i 70’erne i forbindelse med ungdomsoprøret.
Det er kommunerne, der står for behandling af stof og alkoholmisbrug.
De personer der søger hjælp i behandlingssystemet får typisk tilbudt tre forskellige former for hjælp:
1) Samtaler en til to gange om ugen (det man kalder: Ambulante samtaler)
2) Gruppeforløb flere gange om ugen typisk sammen med andre misbrugere, hvor man bl.a.
taler om sine misbrugsproblemer (det man kalder Dagbehandling)
3) Ophold på et behandlingscenter ofte i 4-6 måneder (det kalder man døgnbehandling).
Ja jeg synes egentlig, man kan få en rimelig god hjælp, men det kan jo altid blive bedre 😉
-Hvad kan vi gøre for at formindske forbruget, af stoffer?
Der bliver hele tiden iværksat forskellige former for forebyggende projekter. De projekter, der har den bedste effekt, arbejder med de unges holdninger til illegale stoffer og opfattelsen af hvor udbredt det er at tage stoffer. Mange unge tror, det er meget udbredt blandt andre unge at tage stoffer og derfor kan de selv tænke, at det er ”normalt” og ”helt okay”. Det kan derfor være forebyggende at informere om, at det ikke er så udbredt at tage illegale stoffer som mange unge tror.
Det er et godt spørgsmål og noget mange kloge mennesker har mange forskellige holdninger til.
Det er altså rigtig svært at svare på.
Personligt tror jeg, at forbruget af stoffer ville stige, for der er nok ikke mange, der vil tage færre stoffer, hvis de blev lovlige. Til gengæld kan man nemt forestille sig, at noget af den uheldige kriminalitet, der er omkring de illegale stoffer i dag, ville forsvinde, hvis de blev lovlige. Så der ville nok både være fordele og ulemper ved at gøre stofferne lovlige.
Venlig hilsen
Søren