Pige / kvinde51 år
Min 20 årige søn er bekymret for hans badste ven gennem hele folkeskolen. Hans mor ved han ryger hash, men jeg tvivler på hun kender omfanget. Min søn fortæller at hans ven er droppet af sin kæreste for 8 måneder siden, hun forsøgte at få ham til at stoppe. Min søn har sammen med 4 andre kammerater på en rejse sagt til ham, at det vil klæde ham at stoppe. Min søn siger fra, hvis han kan se han er påvirket, når han kommer hos mig eller hos min søn, når han er hos sin far. MIn søn har oplevet han kommer skæv, når de skal spille basketball, som de gør fast om onsdagen. Min søn siger fra hvis han ved vennen er med sine venner og de ryger. Jeg føler jeg er nødt til at gøre vennens mor opmærksom på omfanget, hvad skal jeg være opmærksom på? (Jeg har selv en enkelt gang registreret at vennen lignede han var fuld, da han kom hos mig, nu forstår jeg at det var hash. Moren har sagt til mig at hun har sagt til sønnen; “´En ting er at du ryger hash, men jeg bliver stjernetosset hvis jeg finder ud af du har introduceret det til xx og xx (underforstået mine drenge). Kan I hjælpe lidt med hvordan jeg håndterer dette bedst?

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Hvor er det dejligt at du skriver hertil og hvor er det tydeligt, at du både er bekymret for den unge mand og samtidig ønsker at handle ordentligt og respektfuldt over for hans mor. Det lyder som om, at både din egen søn og hans venner allerede har forsøgt at vise omsorg ved at sætte grænser og fortælle, hvordan de oplever situationen
Når jeg læser det, beskriver du flere tegn på, at hashforbruget påvirker hans relationer og hverdagsliv. Kæresten er gået fra ham, vennerne reagerer på hans adfærd, og han møder påvirket op til basketball, som lyder til at have været en vigtig del af fællesskabet for vennegruppen.
Hvis du kontakter moren, kan det være godt at holde dig til det, du selv har observeret eller har fået fortalt af din søn, og tale ud fra bekymring fremfor vurderinger. Det giver moren mulighed for at forholde sig til informationen uden at føle sig angrebet eller gjort forkert.
Samtidig er det værd at huske, at din søns ven er 20 år og dermed myndig. Der kan derfor være grænser for, hvor meget andre voksne kan eller bør gå ind i situationen. Men det ændrer ikke ved, at man godt kan dele en oprigtig bekymring med et andet menneske.
Jeg hæfter mig også ved, at din søn virker til at stå tydeligt i sine egne værdier. Han siger fra over for hashrygning og ønsker ikke at deltage, når vennen er påvirket.  Kæmpe viljestyrke og stor anerkendelse.
Jeg ønsker dig alt det bedste og dejligt at du tager fat på en svær samtale i ren omsorg og respekt or alle parter.
Løkke