Pige / kvinde18 år
Hej Jeg tog kokain her i fredags, og røg to hvæs af en joint i foregårs, jeg ryger aldrig normalt. Men jeg skal tage kørekort her den første december, så ville gøre om det stadig ligger i mit blod, og om jeg stadig kan tage kørekortet Og har planer om at stoppe fuldstændigt fremadrettet.

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Hvor lyder det godt, at du har tænkt dig at stoppe med at tage kokain og ryge hash. I det hele taget synes jeg det er en god beslutning og især når det handler om trafik og kørekort. Stoffer og trafik skal ikke blandes sammen.
Du skriver du aldrig ellers ryger hash. Så hvis det er sådan, altså at du har røget to hvæs af en joint og ikke har røget før eller efter, så kan det normalt spores i et par dage. Så de to hvæs af en joint i foregår tænker jeg er ude af din krop til december, da der er tale om et mindre og enkeltstående indtag.
Derimod hvis man ryger hash flere gange på en uge og over et par måneder eller mere, kan THC, som er det aktive stof i hash, spores længere i kroppen. 4-10 uger alt efter om der er tale om urin eller blodprøve.
Kokain kan spores i ca. 3-6 døgn i din urin, ca. 1-3 døgn i dit blod og ca. 1 døgn i dit spyt.
Selvfølgelig er der lidt forskel fra person til person, både med sporinger af THC og kokain så det skal tage med forbehold.
Håber du kan bruge mit svar- eller skriv igen, Helle