Dreng / mand13 år
Hej. Vi er to drenge der har protjekfag om stoffer. Vi har nogle spørgsmål, vi har tænkt over:
Hvad gør stofferne ved misbrugerne?
Betaler vi penge til misbrugerne?
Hvis man bliver taget i at ryge, hvad sker der så?
Hvilke kontaker kan man bruge, hvis man er misbruger eller pårørende?
Hvor langtid tager det ca. at komme ud af et misbrug?
Hvad sker, hvis man har et stof misbrug og man har børn?
Hvad skal pårørende gør, hvis de har en stofmisbruger i familien?
Hvad gør politiet?
Hvad gør komunen?
Tak for jeres svar – Nicolai og Oliver (13 år)

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej Nicolai og Oliver
Jeg vil svare lidt kort på jeres spørgsmål, så hvis I har brug for mere information, kan I læse videre i vores vidensbank eller gå ind på altomstoffer.dk.
1) Hvad gør stofferne ved misbrugerne?
Stofferne kan skabe problemer i forhold til at passe uddannelse eller arbejde.
Stofferne kan skabe problemer i familien, så man ikke kan passe sine børn eller være en god partner.
Stofferne kan gøre, at man ikke længere går op i andre vigtige ting som sport og venner.
Man kan bruge stoffer i farlige situationer, og komme til skade eller være skyld i at andre kommer til skade.
Stofferne koster penge, så man kommer til at skylde penge væk eller laver kriminalitet for at skaffe penge.
Stofferne kan gøre, at man bliver syg eller dør.
2) Betaler vi penge til misbrugerne?
Ja, nogle af de penge, vi betaler i skat, går til behandling af stofmisbrug.
3) Hvis man bliver taget i at ryge, hvad sker der så?
Hvis det er hash, I tænker på, så er bøden 2.000 kr. første gang, hvis det er under 10 gram. Derudover får men an plet på sin straffeattest.
4) Hvilke kontakter kan man bruge, hvis man er misbruger eller pårørende?
Det er kommunen, der står for misbrugsbehandling. Så man skal henvende sig til det lokale misbrugscenter eller rusmiddelcenter.
5) Hvor lang tid tager det ca. at komme ud af et misbrug?
Det er meget forskelligt, men min erfaring er, at der går ca. et halvt år, før folk føler sig helt ude af misbrug.
6) Hvad sker, hvis man har et stofmisbrug og man har børn?
Det kan være meget hårdt at være børn i en familie med misbrug, fordi ens far og mor ikke har overskud og måske bare ligger på sofaen hele dagen og indimellem er i rigtig dårligt humør og skælder ud. Derudover kan man være bange for at andre skal opdage det, fordi man skammer sig over det.
7) Hvad skal pårørende gøre, hvis de har en stofmisbruger i familien?
De skal tale med personen og forsøge at forstå personen. De skal også forsøge at motivere personen til misbrugsbehandling. Men de skal også passe på sig selv, fordi der kan være meget hårdt at have en misbruger i familien og man kan ende med selv at blive syg af det.
8) Hvad gør politiet?
Politiet arbejder på, at stofferne ikke kommer ind i Danmark fra udlandet. De anholder personer, der sælger stoffer og giver bøder til folk, der har små mængder stoffer på sig.
9) Hvad gør kommunen?
Kommunen forsøger at forebygge at unge begynder at tage stoffer, derudover tilbyder de misbrugsbehandling, så folk kan komme ud af deres misbrug.
Jeg håber, at I kan bruge mine svar.
Søren