Dreng / mand28 år
Hej Brevkasse Siden første gang jeg røg hash for 14 år siden, ser jeg farver når jeg lukker øjnene. Primært lilla og grøn, som snurrer rundt i en slags tunnel. Ind imellem bliver det til objekter jeg ser i nogle sekunder og når de kommer helt tæt på øjnene forsvinder de, og tunnelen bliver til nye mønstre. Det kan være alt. Jeg så røde og blå bygninger og træer da jeg prøvede, at falde i søvn i går. Hvilket også er der jeg lægger mærke til, at jeg ser alt det her. Nogle gange giver det et sus i kroppen og toppen af hjernen får en kort kuldegysming som når man hører en god sang. Jeg har været clean flere gange over længere tid, og er det også nu. Jeg ville egentlig bare høre om det er normalt for andre, eller om jeg har taget skade af hash og andre stoffer som giver hallucinationer. Tak.

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Det er ikke normalt, at man ser farver og mønstre i 14 år, efter at have røget hash første gang.
Det er svært at sige, om du har taget skade af hash og andre stoffer, men der er noget, der hedder hallucinogen persisting perception disorder (hppd). HPPD er dog meget sjældent og det lyder ikke som om, at de farver, som du ser, giver dig store problemer i hverdagen eller at de er kombineret med angst eller andre ubehagelige følelser. Under alle omstændigheder vil jeg råde dig til at kontakte din læge og få det undersøgt.
vh.
Søren