Pige / kvinde23 år
hej..
Kan man mistet sit kørekort vis man har siddet i rum med en der ryger hanh men man ikke selv har røget nået.  E>r nelig i tvivl og jeg lever af mit kørekort så vel helst ikke miste det

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for dit spørgsmål..
Man lavede i sin tid forsøg et i Holland, hvor man udsatte folk for passiv hash rygning, bl.a. i en bil. Denne undersøgelse påviste at der ikke kunne spores hash i blodet på forsøgspersonerne.
Når det er sagt, så er der kommet nye og bedre måleinstrumenter til, og hashen er blevet en del stærkere. Bare for en sikkerhedsskyld, når du lever af at køre, så kunne det være en god ide at gå udenfor når der ryges, eller bede dem der ryger om at gå udenfor. Så er du helt sikker i din sag.
Hilsen
Morten