Dreng / mand13 år
Jeg vil gerne vide hvorfor naturlige rusmidler er ulovlige i Denmark og mange steder i resten af verden. Hvordan har naturlige rusmidler ændret verden i forhold til videresalg? Hvis man antager at de er naturlige, kan man så selv dyrke dem og er det ulovligt at dyrke naturlige rusmidler? Kan man bruge naturlige rusmidler i medicinsk brug og hvad er udsigten for at man åbner op for at gøre større brug af naturlige rusmidler, i medicinsk brug?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Det er både naturlige og syntetiske stoffer der er ulovlige i mange dele af verden. FN(forenede nationer) har lavet en narkokonvention, hvor man i fællseskab har besluttet hvilke stoffer der er ulovlige. Du kan læse mere om det på den adresse der står her..
https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/narkotika/lovgivning
Det er ulovligt i følge "loven om euforiserende stoffer" at dyrke planter der efterfølgende bliver brugt til stoffer og man kan få bøder og i værste fald, fængselsstraf for det..
Der bliver brugt naturlige stoffer til medicinsk brug(cannabis, morfin m.fl.), om man vil gøre det i videre udstrækning ved jeg ikke!
Dit spørgsmål om videre salg af naturlige stoffer har ændret verden kan jeg desværre ikke svare på, da jeg ikke helt forstår spørgsmålet?
Du må meget gerne skrive igen hvis svarene ikke er fyldestgørende..
Ellers håber at de svar du har fået kan bruges..
Venlig hilsen
Morten