Dreng / mand44 år
Hej,
En af mine bekendte har en CBD pind, med maks %5 THC i.
Hvad er siger loven grænser infendor hvor meget TCH der må være i? Samt skal man have en godkendelse fra lægen for at må køre med det i blodet,
Mvh

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej og tak for spørgsmålet.
Grænserne for indtagelse af THC kan du se her nedenfor. Så mht. om du kan/må køre når du har indtaget cbd med 5 % thc er ikke muligt for mig at svare på, da man fra politiets side måler indholdet i blodet i mg.
Hvor meget 5 procent giver i udslag i en blodprøve, afhænger bla. af hvor meget man vejer og hvor stærk den thc der er i staven er.
Mht. lægeerklæring så kan man få den hvis cbd´ er lægeordineret.
• Mellem 0,001 og 0,003 mg THC: Klip i kørekort og en halv nettomånedsløn i bøde
• Mellem 0,003 og 0,009 mg THC: Betinget frakendelse af kørekortet og en nettomånedsløn i bøde
• Over 0,009 mg THC: Tre års ubetinget frakendelse af kørekort og en nettomånedsløn i bøde
Mvh
Morten