Pige / kvinde18 år
Hej, jeg ville egentlig bare høre om de på køreskole tester en? Altså ift. til cannabis- eller thc.
Har prøvet det før for en uge siden cirka, men er lidt bange hvis de kunne finde på det nemlig.

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Der er ingen køreskoler der skal teste deres elever, om der er enkelte der gør det kan jeg ikke svare på. Jeg ved dog at ved den mindste mistanke om at eleven, under en køretime, er påvirket af cannabis eller andre stoffer, så skal kørelæren reagere.
Udfordringen ved cannabis er at det kan måles i blod-/urinoprøver op til 6 uger efter indtagelse.
Hvis man ryger jævnligt er der derfor stor risiko for at man mister sit kørekort, da det kan være svært at planlægge sin kørsel så langt ud i fremtiden.
Hilsen
Morten