Dreng / mand24 år
Hej.
Det er sådan så jeg har haft et forbrug af hash, et stort et. Men jeg har skruet meget ned, og jeg stoppede den sidste dag jeg røg og har ikke røget siden.
Jeg røg en med en kammerat tirsdag i sidste uge, og en lille smule skunk lørdag aften/nat og røg så igen om mandagen.
Hvor længe vil I/du skyde på politiets narkometer ville kunne spore THC i spyttet?
Grunden til jeg spørger er min far tager på ferie fra mandag, og jeg skal hente min søster fra job.
Og den chance tager jeg ikke i forhold til at miste kørekortet. Og kan i anbefale en spyttest svarende til politiets, så man eventuelt kunne teste sig selv?
Har læst politiets spyttest "kun" kan måle 8 timer tilbage og i nogen tilfælde op til 18 timer hvis du ryger fast.
Passer disse værdier. Skrev til politiet omkring det, og de mente de kunne spore det op til 30 dage efter. Producenten Dräger, som laver politiets spyttest hævder nemlig den "kun" kan spore 8 timer tilbage. Men er det sandt?

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
En spyttest vil typisk ikke kunne spore THC, hvis der er gået mere end 18 timer, siden du røg sidst.
Der har været enkelte ekstreme tilfælde, hvor spyttesten kunne måle THC 8 dage efter, men det er meget sjældent.
Det kan dog være vigtigt, at tænke på, at det er blodprøven, der er afgørende. Så hvis politiet tager dig ind til en blodprøve, så vil de muligvis kunne spore THC op til 14 dage efter.
Jeg kan ikke umiddelbart anbefale en spyttest mangen til politiets.
De bedste hilsner
Søren