Pige / kvinde22 år
Jeg har taget stoffer siden jeg var 12, jeg er snart 23, og til august har jeg været clean i 2 år med kun 2 tilbagefald. Jeg er først inde for de sidste par måneder begyndt at føle jeg ikke helt ved hvilken rolle jeg har i sociale sammenhænge. Jeg er stadig i samme omgangskreds, og det har jeg tænkt mig at blive ved med selvom jeg er clean og de ikke er. Mit største problem var kokain. Jeg ved ikke længere hvem jeg selv er og jeg føler mig tit ensom også selvom jeg er sammen med andre, jeg skal vænne mig til det her liv som er "kedeligere". Jeg kan slet ikke kende mig selv mere, jeg er blevet meget mere følsom og ser mange ting på en helt anden måde og opfører mig anderledes. Jeg har altid godt kunne li at jeg var "hende den sjove og mest vilde". Og nu føler jeg det akavet hvergang jeg er i sociale sammenhænge fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal opføre mig. Er det normalt at have det sådan her så længe efter næsten 2 år med at være clean?

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Først tillykke med de 2 år. Det er super flot efter så mange år med stoffer.
Om noget er normalt, er altid svært at svare på, da der hverken er to mennesker eller situationer der er ens. Men jeg har hørt andre beskrive noget lignede det du beskriver.
En grund kan være at du gennem mange år har levet i en tilstand hvor du har været påvirket og at dette er blevet din ”normal tilstand”, nu hvor du ikke længere er påvirket, kommer din normaltilstand til at opleves mærkelig, akavet eller på anden måde ukendt. Når man har taget stoffer i mange år, kan der gå lang tid før man lære sin ægte normaltilstand og sig selv at kende. Det kan måske være derfor du har svært ved at finde ud af hvordan du skal opføre dig i sociale sammenhænge.
Som jeg forstår det så har kokain været dit hoved stof, kokain har jo bla den virkning at man føler sig godt tilpas, har lyst til at fyre den af og at man ofte bliver udad vendt (hende den sjove og vilde). Samtidig lægger kokain, lige som mange andre stoffer en dæmper på ens reelle følelser, måske det er derfor du nu føler dig ekstra følsom.
Jeg ved godt du skriver at du vil blive ved med at holde fast i din omgangskreds, men husk at hvis de stadigvæk tager stoffer og er påvirkede, så vil der være stor forskel på jeres måde at opleve, opføre og begå jer på. Hvilket kan være med til at du føler dig akavet.
Jeg håber du finder ind til dit rigtige jeg og bliver tilfreds.
Hvis mit svar ikke giver mening, er du meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Torben