Pige / kvinde60 år
Jeg har en nabo som ofte ryger muligvis cannabis, om der bliver røget andet ved jeg ikke. Jeg er meget generet af det og tager skarpt afstand til alle slags euforiserende stoffer, og det ved min nabo udemærket. De bor to mennesker i den bolig. Jeg får ondt i øjnene, ondt i halsen, tung i hovedet og min næse er generet af røgen. Hvilken euforiserende stof bliver jeg udsat for? Hvad kan jeg gøre?

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
kære dig
tak fordi du skriver, det lyder som en meget belastende situation for dig, og det giver god mening, at du reagerer stærkt på det. Du beskriver både fysiske gener som irritation i øjne, hals og næse samt en oplevelse af at være påvirket mentalt af situationen. Samtidig er det tydeligt, at du har nogle værdier omkring sundhed og afstandtagen til euforiserende stoffer, som bliver udfordret, når du udsættes for røgen.
Ud fra det, du beskriver, er det ikke muligt med sikkerhed at vide, hvilket stof du bliver udsat for. Irritation i øjne, hals, næse og en tung fornemmelse i hovedet kan opstå ved udsættelse for mange former for røg, herunder tobaksrøg, cannabisrøg eller andre forbrændingsprodukter. Man kan derfor ikke afgøre stoffet alene ud fra symptomerne.
Det vigtigste lige nu er måske at undersøge, hvad du har mulighed for at påvirke i situationen. Hvad har du allerede prøvet for at mindske generne? Er der mulighed for dialog med naboen, udluftning på andre tidspunkter eller kontakt til udlejer, boligforening eller kommune, hvis røgen trænger ind i din bolig?
Selvom du ikke nødvendigvis kan styre naboens handlinger, kan du måske finde måder at passe på dig selv og dine behov på.  Det lyder til at være meget vigtigt for dig, og det skal du tage alvorligt. Hvis de fysiske symptomer er vedvarende  kan det også være relevant at drøfte dem med din egen læge og eventuelt dokumentere, hvornår og hvordan generne opstår, så kan det være nemmer at navigere igennem hvordan du kan gøre.
Jeg håber at du finder en god løsning og ønsker dig en forsat god sommer
Løkke