Dreng / mand18 år
Hej, jeg har forleden været samen med nogle venner hvor vi så tænkte at købe noget skunk, og selvfølglelig ryge det… Vi har købt det og ryger det så. jeg røg en halv en så gik det løs. Til at starte med, kunne jeg mærke mit hjertebanken gå meget hurtigt. Derefter følte jeg min hjerne den syrerede helt.
jeg gik så lidt væk uden at sige noget og da jeg gik på en sti, blev min mund helt tør, følte jeg blev kvalt og blev MEGET paranoid. En ven jeg ringede til, sagde man kunne tage sodavand som er godt, til at drikke når jeg blev tør i munden.
tog så sodavand og gik længere hen ad stien hvor det værste kom. Jeg kunne høre folk snakke overalt, inde i husene, skoen osv. Alt snakken var om mig 99% af gangene. At jeg var dum, en taber, kikset osv. Kendte jo ikke de folk som boede i husene, så selvfølgelig hørte jeg ikke rigtigt… Nå, men jeg blev selvfølgelig mere og mere paranoid og lagde mig så ind i min ven hus' seng. Fortalte dem jeg havde der skidt og vil være alene.
hørte stadigvæk i 6-7 timer stemmer, var paranoid, kunne ik lægge stille og havde det skidt. Jeg har røget hash et par gange før, men aldrig skunk, som jeg røg den aften. Dagen efter gik det væk og har det godt nu. håber jeg kan få svar på hvad fanden der gik galt og skulle give mig sådan en grim oplevelse.

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Jeg vil mene du har fået det man kalder en hash udløst psykose. Det passer godt med den oplevelse du har beskrevet. Der er altid en lille risiko for at få en hash udløst psykose når man ryger hash, pot, skunk, cannabis eller marihuana. Det er det psykoaktive stof THC der kan fremkalde det. Nu ved jeg af gode grunde ikke hvor stærkt det skunk du røg var, men helt generelt har skunk ofte et meget højt indhold af THC. Der er mange andre ”aktive” stoffer i hash, pot, skunk osv. Blandt andet CDB som ikke er psykoaktivt. CBD kan derimod have en psykose dæmpende effekt. Udfordringen er at jo højere THC-indhold der er i skunken eller hashen jo lavere indhold af CBD og der med større risiko for at få en hash udløst psykose.
Det man også kan sige om hash udløste psykoser er, at nogle kommer over det på timer, som du heldigvis gjorde, andre kommer ikke lige over det og nogle vil i sjældne tilfælde aldrig kommer sig helt over det.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
God sommer!
Med venlig hilsen
Torben