Pige / kvinde40 år
Jeg er en kvinde som er kæreste med en for det meste dejlig mand. Men han svinger gevaldigt i humør og væremåde.. Jeg er blevet advaret af en person i hans tidligere vennelreds. Hun sage at han var til våde vare og ikke kun den slags våde vare. Fik det desværre ikke uddybet. Jeg konfronterede min kæreste og han dage at han var da ikke på stoffer. Men ordene har sat sig i hoved på mig. Det er nu 2 år siden jeg fik det af vide og han hade et massivt alkohol problem fandt jeg ud af. Han er på antabus nu og går til samtaler. Men jeg syndes stadigvæk han svinger meget. Jeg fandt en lille brun desvære tom pose imellem noget. Tøj øverst i skabet hos ham og han er enten meget skøv og indelukket og sover meget . Eller rastløs over super glad. Og hans øjne skinner meget. Hans lejlighed lugter pludselig også meget surt og han er begyndt at bruge duftlys over det hele. Kan i svare mig på ,hvad der kan være våde vare ? og om der er stoffer der lugter når man tager dem ? Undskyld mit roede brev Har bare skrevet mine tanker ned og kender godt svaret han er på noget, vil bare rigtig gerne ,ha en ide om hvad. Venlig hilsen mig.

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Mange tak for dit spørgsmål, det er helt ok det roder lidt, for sådan er ens tanker jo også engang imellem.
Jeg synes det lyder godt, at din kæreste får antabus og nogle samtaler omkring sit alkoholforbrug, jeg håber det hjælper ham.
Du skriver, at du er bekymret for, om han tager andre rusmilder, mest fordi du oplever han svinger meget i humøret.
Det er svært for mig at svare på om han tager andre rusmilder. Det jeg ved er, at når man er i alkoholbehandling kan det godt gøre at ens humør svinger meget, da kroppen reagerer på, ikke længere at få alkohol og man har abstinenser. Det skulle meget gerne udjævne sig, og med tiden skulle din kæreste gerne opleve at få et mere balanceret liv uden alkohol. Jeg ved også at det kan være svært at være tæt på en, der er er ved at komme ud af sit misbrug- så jeg kan godt forstå det kan være svært for dig. I rigtig mange misbrugscentre landet over, kan man som pårørende få støtte, måske det var noget for dig? Prøv at undersøg, hvad der er i din kommune, fx. på vores hjemmeside under "Find hjælp".
Dit spørgsmål til om der er rusmidler, der lugter når man indtager dem og hvad det kan være du har fundet i den lille pose er et meget svært spørgsmål at svare på. Jeg synes du skal spørge din kæreste. Fortæl ham, at du har fundet posen og hvad det er, der bekymrer dig. Jeg er ret sikker på at han til sine alkoholsamtaler også bliver spurgt om han tager andre rusmilde, og jeg tænker de også kan støtte ham, hvis der er andre rusmidler i hans liv.
Så mit råd til dig er, at tale med din kæreste og tænke over hvordan du kan blive bedre rustet til at være kæreste med ham, i den proces det altid er, at stoppe et misbrug.
Har du brug for at snakke mere, kan du bruge vores chat her på www.netstof.dk, der har åbent hver onsdag kl. 10-13 og igen fra kl. 18-21. Se hvordan under "Rådgivning" på vores hjemmeside.
Held og lykke, og pas på dig selv.
Helle