Pige / kvinde20 år
Hej,
Jeg skriver herind fordi jeg er lidt bekymret, min far og onkel har fået hashpsykose og min far har paranoid skizofreni grundet den psykose. Derfor er jeg jo første grads disponibel og har holdt mig fra hash. (Har kun prøvet det 1 enkelt gang og kunne ikke lide det.)
Mit spørgsmål er således, jeg har en veninde der ryger meget hash, og kan jeg blive påvirket af "second-hand smoke" ved at jeg hænger meget ud med hende? Altså kunne det på en måde trigger en psykose? Og i øvrigt kan man få en psykose meget lang tid efter man har røget hash eller taget andre stoffer? Jeg tog i en kort periode meget ecstasy og coke for snart 3 år siden men stoppede hurtigt fordi min kæresye hjalp mig, kan det have en forsinket effekt?
Tusind tak,

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Jeg har aldrig hørt om tilfælde af udløste stofpsykoser når man er i rum med folk der ryger, men vi er alle forskellige, så hvis du føler at du bliver påvirket når din veninde ryger, vil jeg foreslå at du ikke sætter dig tæt på hende når hun ryger.
Jeg har oplevet at nogle kan få flashbachs efter en lang stoffri periode. Det har primært været når de tidligere har haft et misbrug af LSD og eller MDMA.
Hvis du oplever symptomer på flashbacks vil jeg foreslå at du kontakter din læge eller dit lokale rusmiddelcenter og får en snak om hvad der er af behandlingsmuligheder. Du kan her på netstof  under "Find hjælp" finde adressen og telefon nummeret til rusmiddelcenteret.
Mvh
Morten