Dreng / mand20 år
Hej. Jeg røg 2 joint for 3 snart 4 dage siden. Kan jeg køre bil nu uden at komme i konflikt med loven? Jeg har nemlig arbejde som chauffør og har meget svært ved at finde svar på hvornår man må køre bil efter indtagelsen? Nogen siger Max 18 timer kan politiets spyttets se tilbage. mens andre siger helt op til 14 dage? Jeg føler mig på ingen måder påvirket mere. Men er meget ked af man ikke kan finde et præcist svar på dette da jeg gerne vil undgå bøder og klip og kunne følge lovgivningen. Og syndes det meget uretfærdigt at få klip i mit kørekort og en kæmpe bøde fordi jeg røg for 3 dage siden, en der drak for 3 dage siden vil jo aldrig blive straffet? Kan derfor ikke forstå meningen bag denne lovgivning. Det virker lidt som om man mere tænker at gå efter hash-køberen via færdselsloven nu hvor narkolovgivningen ikke fungere optimalt? Eller bruger man uretfærdige metoder til at dømme trafikanter med thc i blodet?

Svar fra rusmiddelekspert Thomas Eriksen
Hej
Jeg kan ikke give dig et præcist svar på om du lovligt kan køre bil efter 4 dage, da dette afhænger af den mængde THC du stadig har i kroppen. Hvis mængden er under 0,001mg THC er du ok, men som med alkohol kan to mennesker indtage samme mængde men få en forskellig promille. En spyttest vil kunne vise THC i op til 8 dage efter indtagelse.
Jeg kan godt forstå at det virker urimeligt at man 3 dage efter at have røget stadig kan blive dømt for at køre bil, men det hænger sammen med at THC bliver i kroppen noget længere tid en alkohol som er hurtigt ude igen. Med de nye regler for kørsel med THC har man faktisk prøvet at sidestille kørsel med THC og kørsel med alkohol, da der tidligere var nul tolerance for kørsel med THC.
Mvh.
Thomas