Dreng / mand21 år
Hej, jeg har sidst røget hash her i søndag 1 enkte joint med en ven.( skal dog siges at jeg har hver søndag her de sidste 4 uger.) Og skulle urintestet af antidoping her i fredags i fitness World. Så imellem de dage er der gået 5 dage, og i de dage har jeg trænet fodbold både,mandag,onsdag,fredag. Hvor stor er chancen for at testen bliver positiv? Da jeg kan læse mig fra til at Hash er ude af ens krop på typisk 1-4 dage,’?. Det skal lige siges at jeg har trænet hårdt og svedt til hver eneste fodbold træning op til… Er hashen ude af min krop så? Eller er den der så stadig fordi jeg har røget hver eneste søndag i 4 uger??

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej.
Det er et spørgsmål der er svært at svare helt præcist på, da mængden og styrken af den hash du har røget, har betydning.
Målemetoden har også en betydning. Ved en cut-off på 20 ng/ml. kan man efter at have røget hash en enkelt gang, spore THC i en urin test op til 6 døgn. Ved sporadisk indtag op til 12 døgn og ved dagligt indtag op til 9 uger.
20 ng/ml er den mest præcise. Ved cut-off på 800 ng/ml. kan THC måles op til 2 døgn efter et enkelt indtag, 3 døgn ved sporadisk indtag og 9 døgn ved dagligt indtag.
Så som du kan se variere det alt efter hvor tit man har røget, hvor stærkt hashen har været og målemetoden. Samtidig er det vigtigt at vide at det også variere fra person til person, så man kan ikke vide sig helt sikker på at det jeg har skrevet gælder for dig.
Jeg håber mit svar giver mening, hvis ikke er du velkommen til at skrive igen.
Mvh
Torben