Dreng / mand16 år
Jeg vil gerne spørge omkring mine chancer for At udvikle en hashpsykose. Jeg ved at min far har røget hash og det gav ham ikke en psykose den ene gang han gjorde det. Jeg har læst på nettet at om man udviklet en psykose eller ej er meget genetisk, så betyder det at min far ikke fik en psykose at jeg heller ikke vil? er der en bestemt opdeling af thc og cbd det gør det mere sikkert at ryge hash i forhold til psykose? Og kan man på en måde blive testet om man vil udvikle en psykose fra hash?

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for dit spørgsmål, hvor er det godt du skriver når du har de her spørgsmål.
Det er rigtigt svært det her med hash psykoser. For der er ikke rigtig noget man kan være sikker på omkring det.
De fleste oplever ikke en hash psykose imens eller efter de har røget hash. Der er nogen der får en hash psykose første gang de ryger, der er nogen der får det 10. gang eller gang nummer 100 de ryger hash.
Det afhænger ikke af hvor meget du ryger, hvilke  hash du ryger eller hvordan du ryger. Heller ikke som du spørger hvordan THC mængden i hashen er.
En hashpsykose er en psykotisk tilstand, som kan opstå imens eller efter du har røget hash. Hvis du får en hash psykose kan du opleve en tilstand af uvirkelighed. Du vil have svært ved at vide hvad der fantasi og virkelighed. Du vil kunne opleve ubehag, at du føler folk vil dig noget dårligt. Måske føle dig forfulgt, bange, høre stemmer – ser ting hvor du er i tvivl om rigtigt er til stede og måske opleve angst. Det er en rigtig ubehagelig måde at have det på. Tilstanden kan være kortvarig, eller kan trække ud i dage eller uger og faktisk også længere. Nogen oplever at de i meget lang tid efter fx. stadig oplever angst.
Det her med om det er genetisk er ikke sikkert. Altså du kan ikke være sikker på du ikke får en hash psykose fordi din far ikke har fået det.
Du kan ikke blive testes om du er i risiko for en hash psykose.
Så det jeg kan svare dig er, at når du vælger at ryge hash skal du vide at der vil være forskellige risici ved det- bla.  at du kan få en hash psykose.
Skriv igen hvis ikke svaret her kunne bruges, eller du har fået nye spørgsmål.
Pas på dig selv, Helle