Dreng / mand16 år
Hej hvilke effekter vil det have på en 16 årlig at ryge sig skæv på hash ca 30 gange i løbet af et år. Og har det nogen langvarige effekter?

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Nogle undersøgelser har vist, at det kan give varige skader, hvis man ryger hash, inden man er fyldt 18 år, men forskerne diskuterer fortsat, om det fx betyder, at din IQ vil være lavere, når du bliver voksen.
Uanset om der er varige skader eller ej, så kan det have negative konsekvenser for dig at ryge hash flere gange om måneden, og det kan påvirke din uddannelse, da det bliver sværere for dig at arbejde målrettet og vedholdende.
Noget tyder altså på, at teenagehjernen er mere sårbar i forhold til hash, så jeg vil klart fraråde, at du ryger hash som 16-årig.
Vh.
Søren