Dreng / mand18 år
Hejsa,
Jeg er 18 år og er igang med mit 3. år på HHX.
Cirka 5 år siden havde jeg nogle søvnproblemer som gik ud over skolen, jeg kunne simpelhent ikke sove ligemeget hvad jeg gjorde eller ikke gjorde hjalp ikke. Mit fravær steg markant fra at have cirka 2-3 % i 1 og 2g til at jeg havde 15 % og var tæt på advarsel. Så lige da jeg fyldte 18 som var cirka 2 måneder siden spurgte jeg en kammerat som er en af de ''kloge'' i klassen som fik meget fravær i 2G men har lavt fravær i 3g han sagde så at han også havde søvn problemer som han tacklede med Cannabis i Blomst form og ikke i hash-klumb det sagde han at jeg skulle holde mig fra af en grund og kun ryge urt/pot/tjald/Skunk jeg har førhen eksperimenteret med hash (dog kun i klumb form) og kunne ikke lide det. han tilbød mig at vi gik ind i staden sammen og købte det og også røg det sammen. Han viste mig hans favorit bod og introduceret mig til den (lidt overraskende) ældre dame som anbefalede Indica som er den slags som er det der får en ned i gear (sativa er det modsatte) vi røg det så og jeg faldt i søvn ca. kl 20. hvilket jeg ikke har prøvet i årevis (faldte altid i søvn omkring 2-4 om natten) jeg bruger det nu ca. 3-4 gange om ugen og kan fungere fint i timerne (hvis ik bedre end da jeg konstant var ved at falde i søvn) mit fravær er også faldet til ca. 10%
Grunde til at jeg valgte at sige ja til at prøve det af:
Det er jo lovligt i danmark til medicinsk brug samt har der været positiv respons fra staterne hvor det også er legalt at købe det som det er med alkohol
Det reele spørgsmål er så: Kan det skade mig på længere sigt? fordi jeg har nemlig hørt at mange mennesker med fine jobtitler og Nfl spillere bruger det dagligt uden at det er en ulempe for dem.
Ps. Jeg er også siden stoppet med at drikke alkohol, hvilket er et plus, i guess.

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Mange oplever at kunne falde i søvn på og bruger hash, skunk, pot, marihuana til dette. Det er dog vigtigt at vide at den søvnkvalitet man får efter at have røget ikke er optimal. Det handler om balancen mellem REM søvn og den dybe søvn, som på mange forskellige måde er afgørende for den søvn kvalitet man får.
Jeg høre også om og taler med mennesker der har det du kalder fine jobtitler der ryger, jeg tænker det er vigtigt at tage udgangspunkt i sig selv og ikke sammenligne eller måle sig med hvad andre gør eller kan.I forhold til medicinsk brug, så er det i de fleste sammenhænge det aktive stof CBD man bruger. I meget af den hash, pot, skunk eller marihuana man kan købe, er indholdet af CBD meget lavt, fordi planterne er forædlet hen imod et større og større indhold af THC. THC er det psykoaktive stof man bliver skæv af. Se evt. disse: https://youtu.be/wpktTlUm08chttps://youtu.be/tAt2ZZL73n8  https://youtu.be/RZzjg372hgs
Som svar på dit spørgsmål, så kan et forbrug af hash, pot, skunk eller marihuana som du beskriver godt have konsekvenser på længere sigt, særligt i den alder du har. Det hænger sammen med hjernens udvikling, vores hjerne er først helt færdigudviklet midt i 20erne og ind til vores hjerne er færdigudviklet, så er den også mere sårbar. Nogle at konsekvenserne kan fx være nedsat korttidshukommelse, nedsat indlæringsevne og manglende motivation. Der er også forskning der peger på at rygning af hash, pot, skunk eller marihuana kan udløse psykotiske oplevelser, skizofreni og depressivitet.
Jeg håber jeg har svaret ordentligt på dit spørgsmål, hvis ikke er du meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Torben