Dreng / mand20 år
Hej, jeg blev her for en uge siden snuppet af politiet for at have hash på mig, politiet konfiskerede det selvfælgelig og sagde at jeg ville få en bøde på et sted mellem 2000-3000 da de nok mente der var mellem 2-3g, personligt ved jeg det heller ikke selv men nok der omkring. De nævnede ikke noget om det ville have en konsekvens for mit kørekort, det skal siges at jeg i forvejen ikke rigtigt røg så tit, men mere de venne kredse jeg kommer i. jeg har lige siden tænkt på det hver dag og bliver nervøs over tanken. jeg har uden tvivl lært min lærestreg, men shad skal jeg regne med der sker nu?
hilsen en meget bekymret ung fyr

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Hvis du blev stoppet i bil og testet positiv kommer der et retslig efterspil. Hvis du blev stoppet på gaden, sker der ikke andet end at du får bøden, når bødekontoret når dertil. Min erfaring er dog at når man er registreret i politiets register er der større sandsynlighed/risiko for at man også bliver stoppet i bil, hvis bilen står i ens navn. Så endnu en grund til at være opmærksom på ikke at køre bil før hashen er klinget helt af. Hvis du stadig er i tvivl kan du altid kontakte politiet, evt. ssp betjenten i din kommune, og få et mere præcist svar.
Hilsen
Morten