jeg har et problem jeg kan ikke holde på mine venner mere end en uge og så bliver vi uvenner. jeg kan ikke sove om natten når jeg er uvenner med mine venner og når jeg først er blevet venner med en igen bliver jeg uvenner med en anden. Jeg føler mig som problemet være gang jeg bliver uvenner med nogle. Jeg har midst lyst til at droppe med at havde nogle venner men det kan man ikke bare. Vil rigtig gerne vide hvordan jeg kan ændre det så jeg kan havde mine venner længre end en uge. hilsen vipsen
Skrevet af: Vipsen

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Vipsen
En god måde at holde sine venner på er at lade være med at lave konflikter eller gå ind i dem, men i stedet for at prøve at finde nogle løsninger eller forbygge dem.
F.eks. hvis du er sammen med din veninder og der opstår en situation hvor I er uenige og du begynder at mærke spænding stige i dig selv, så kan du vælge at forbygge en konflikt ved f.eks at gå eller føre samtalen mod mindre problematisk emner.
Du kan også tackle de fleste konflikter ved at systematisk undgå at tænke at konflikten skal ende med en der har ret og en der har uret (eller en der vinder og en der taber), og i stedet for arbejde på kun at finde en løsning som alle parter finder god eller acceptabel. Det kræver mere tid og fantasi…men på den måde mister man ikke sine venner…og så bliver man også bedre til at løse konflikter.
Endeligt, hvis du kan mærke at der er bestemme bemærkninger som får dig til at eksplodere, så skal du bruge tid på at forestille dig hvordan du kunne tackle det på en bedre måde, f.eks kan du finde på smarte replikker du kunne sige hvis nogen siger noget som plejer at såre dig.
Og så, vil jeg gerne slutte med at fortælle dig at jeg synes at det er imponerende at du kan blive ved med at finde nye venner hele tiden. Det må betyde at du har nogle gode sociale evner at byde og bygge på. Tillykke med dem!
Mvh
Eric