Pige / kvinde
Hej
For en del år siden var jeg i et voldeligt forhold over en år række på 3 år og der fik jeg på et tidspunkt en ud af kroppen oplevelse hvilket vil sige at jeg så mig selv udefra kroppen sidde på min seng i vågentilstand. Mens jeg stod ved siden af sengen.
Mit spørgsmål er så om det har været min psyke som har sendt et advarsel signal om at mit liv på daværende tidspunkt var i fare og at jeg skulle se og komme ud af det psykiske voldelige forhold som jeg boede og levede i dengang.
Hilsen
Marianne

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Marianne
Dit spørgsmål har ikke ret meget at gøre med rusmidler, og dermed er det ikke et område hvor jeg har en særlig god og velfunderet viden.
Jeg vil prøve at svare så godt som jeg kan, men lad være med at tage mit svar for alvorligt.
Ja, man kan godt forstå din ud af kroppen oplevelse, som en slags advarsel fra din psyke og/eller krop at du var i fare. Så længe så godt, men det store og komplekse spørgsmål er at forstå hvordan den slags ting hænger sammen. Var det f.eks. din psyke som forlod din krop fordi den gad ikke mere at være i en krop som blev dårligt behandlet….eller omvendt, din krop som bortviste din psyke fordi den fandt sig i psykisk vold i så høj en grad at det blev farligt for din krop?
En hel anden slags forklaringer kan være at nogle områder i din hjerne blev beskadiget pga. det voldelige forhold, og at du mistede på denne måde kontakten med din krop og oplevede den udefra.
Ud af kroppen oplevelser er forholdsvis almindelige og, så vidt jeg kan se, kan skyldes mange forskellige ting. Jeg er ikke i stand til at vurdere om din oplevelse mere skal ses om en "mystisk" eller som en neurologisk oplevelse, men under alle omstændigheder, så har du ret…ved at give dig en ud af kroppen oplevelse, sendte din krop dig en klar advarsel at du skulle passe på dig selv og komme ud af det voldelige forhold. Godt at du gjord det!
God weekend
Eric