Dreng / mand20 år
Hvorfor starter man med at tage stoffer/Hvordan har men det følelsesmæssi før man kommer ind i et misbrug?
Ved er det for en allos gruppe der har et misbrug?
Hvordan er det at komme ud af misbrug?
Hvilken hjælp kan man få for at komme ud fra misbrug?
Hvordan har man det når men kommer ud af et misbrug?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Tak for dine spørgsmål. Her får du korte svar.
-Man kan starte med at tage stoffer at mange forskellige grunde, men når man får et misbrug er det stort set altid fordi man har følesesmæssige vanskeligheder.
-ja, personer fra alle samfundsgrupper kan få et misbrug…dog finder man desværre oftere misbrugsproblemer hos personer som er socialt udsatte.
-Der er meget forskelligt fra person til person. Nogle oplever det som en meget svær og lang proces, andre kan bare sige til sig selv :" nu stopper jeg", og så stopper de.
-Alle kommuner tilbyder gratis behandling for alkohol-eller stofmisbrug. Typisk kan man få hjælpe i form af ambulant samtaler (hvor man kommer til en samtale og går igen), dagbehandling (hvor man kommer til behandling flere dage om ugen) eller døgnbehandling ( hvor man bliver indlagt i flere uger/måneder).
Der findes også frivillige støttegrupper som AA eller NA rundt omkring i landet.
-Langt de fleste mennesker er rigtig glade når de kommer ud af deres misbrug.
Hvorfor stiller du disse spørgsmål for resten?
Bh
Eric